Leden vinden

nieuwe leden

Begint jullie scoutsgroep uit te dunnen? Tijd voor actie! Zet extra in op de toekomst van je scoutsgroep en ga op zoek naar extra leden. Ontdek deze wervingsacties.

Laat je zien en horen

• Moedig leden aan om zelf reclame te maken of vrienden mee te nemen naar de scouts. Zet in op een goede relatie met de ouders van je leden. Enthousiaste ouders maken al snel mond-aan-mondreclame.
  • Maak een leuk promofilmpje voor op Facebook of Instagram.
  • Maak een spandoek die je zichtbaar uithangt aan je lokaal.
  • Maak reclame in lokale tijdschriften of op lokale (nieuws)websites.
  • Zet op verschillende plaatsen een uithangbord (aan een sjorconstructie) met duidelijke informatie over jullie groep: waar, wanneer en contactgegevens.
  • Zet vlaggen voor je lokaal.
  • Ruim je lokalen en terreinen op. Een proper lokaal is beter voor het imago van je groep.
  • Hang wegwijzers als je lokaal moeilijk vindbaar is (vraag dit aan je jeugddienst).
  • Voorzie tijdens jaarmarkten, speelstraten of wijkfeesten een kraampje met drankjes, grime, foto’s van activiteiten… Of sjor een leuk hindernissenparcours of speel leuke spelletjes.

Ga langs op scholen om je groep te promoten

• Vraag aan de school of je flyers mag uitdelen aan hun leerlingen.
  • Speel een spel op de speelplaats, bied tijdens de turnles een activiteit aan of werk samen met een leerling een spreekbeurt uit.
  • Ga eens langs tijdens een ouderraad of oudercomité.
  • Werk samen met een school een actie voor Dag van de Jeugdbeweging uit!

Organiseer een open activiteit

• Organiseer een vriendjesvergadering: alle leden brengen één of twee vriendjes mee.
  • Tijdens de eerste drie activiteiten van het scoutsjaar mag iedereen komen proberen, maak hier veel reclame voor.

En, werkt dat?

Helaas, leden werven is geen magische oplossing. Soms zijn acties heel succesvol, soms hebben ze amper effect.

Ga op zoek naar de reden achter het ledentekort. Hebben jullie te weinig instroom? Of verliezen jullie leden door het jaar heen? Probeer te ontdekken waarom leden stoppen en los het probleem op. Dat zal meer effect hebben op je ledenaantallen.

Help?

Zijn jullie een stadsgroep op zoek naar meer leden? Duik in deze brochure voor meer tips!

Neem contact op met je districtscommissaris. Of vul het aanvraagfomulier voor promomateriaal in.