Scouting, da's democratie

Drie leiding rond een tafel lachen

Deel van onze missie als gids en scout? Een actieve rol opnemen in de samenleving. We luisteren, delen, aanvaarden en waarderen. Of proberen alvast heel hard om dat te doen.

Ook buiten de grenzen van je groep kan je bijdragen aan een rechtvaardige samenleving. Via scouting helpen we om deze wereld een klein beetje beter achter te laten dan we hem gevonden hebben.

Thuis, op school, in je groep of in de wijdere omgeving ben je begaan met wat er in je omgeving gebeurt. En door zich te leren in zetten voor de kwaliteit van de groep, leren scouts en gidsen ook hoe ze zich kunnen inzetten voor de kwaliteit van de samenleving. Daar zit meer achter dan het lijkt.

Wat kan je allemaal doen als scout in de samenleving?

Er zijn verschillende manieren om als gids of scout een actieve rol op te nemen in je buurt. Kleine, grote, ludieke, serieuze, luide en stille, er is niet slechts één manier om je stem te laten horen. Scouting is creatief zijn, zoeken naar een weg die jouw groep wil en kan bewandelen. Toch hoeven we het warm water niet uit te vinden. We mogen en kunnen ons laten inspireren en ondersteunen door elkaar, expertisecentra, vormingsorganisaties en ja, zelfs door onze collega-jeugdbewegingen.

Versterk dialoog

Ga het gesprek aan. Praat met de ouders aan de poort, de buurman die met zijn hond voorbij wandelt, lokale handelaars … Zo ontdek je wat leeft in jouw buurt. Dialoog tussen burgers onderling en met het bestuur maakt een buurt niet alleen warmer, maar het verhoogt ook het onderling vertrouwen.

Werk aan een sterk netwerk

Er zijn zeker en vast nog meer mensen in jouw stad of gemeente die de droom van een rechtvaardige samenleving met ons delen. Het uitbouwen van een sterk netwerk is een krachtige manier om tal van initiatieven in gang te zetten of extra druk te zetten op je bestuur.

Ga naar de jeugdraad

De jeugdraad is een decretaal verankerde adviesraad. Of in mensentaal: het is een groep jongeren en/of kinderen die het gemeentebestuur advies geeft over de beslissingen die ze maken en welke gevolgen die zouden kunnen hebben voor hun doelgroep. Door deel te nemen aan de jeugdraad, kan je mee druk zetten op je lokaal bestuur om keuzes te maken die de kinderen en jongeren ten goede komen.

Start zelf een initiatief op

Bij Scouts en Gidsen Vlaanderen komen we met groot plezier en kleine daden op voor onze omgeving. Steeds meer burgers nemen zelf het heft in handen om van deze samenleving een betere plek te maken. Soms met wat hulp van het bestuur, soms volledig op eigen houtje. Waarom niet met je groep zelf iets opstarten? Een buurtfeest, een opruimactie of een kledingruil; als scout en gids is niks onmogelijk.