Een alcoholbeleid opstellen

Vergaderende groep leiding

Een alcoholbeleid opstellen voor je scoutsgroep levert alleen maar voordelen op. Scouts en Gidsen Vlaanderen ontwikkelde voor jullie de BAR, de Belangrijke Alcohol Richtlijnen. Hiermee kunnen jullie als groep aan de slag om een beleid op te stellen en na te leven.

Hoe stel ik een beleid op?

Begin met een teaser om jullie groepscultuur rond alcohol en drugs eerst in kaart te brengen en te kijken waar jullie op kunnen inzetten.

De BAR (of Belangrijke Alcohol Richtlijnen) helpt je als (groeps)leiding om samen een alcoholbeleid voor leden en leiding uit te werken. Je kan er alle afspraken en maatregelen op samenvatten.

De BAR vul je best in samen met alle leiding, je kan uiteraard ook je jins en givers uitnodigen. Je begint met de BAR door jezelf en de groep enkele vragen te stellen. Je kan de BAR gewoon omdraaien, lezen en hop, je kan eraan beginnen.

Om te testen of je leiding of givers en jins wel echt op de hoogte zijn, kan je dit spel spelen. Op een laagdrempelige manier maak je dit thema zo bespreekbaar.

We hebben een beleid, wat nu?

• Pas het beleid consequent toe, anders heeft het geen meerwaarde.
  • Spreek elkaar aan op ongepast gedrag. Hierin heb je als groep een collectieve verantwoordelijkheid. Herinner elkaar aan de afspraken die samen gemaakt werden.
  • Communiceer over je beleid. Ouders weten vast wel dat leiding 's avonds een pintje drinkt en het werkt geruststellend als ze weten dat hier een duidelijk kader voor is. Dat is goed voor het imago van je groep.
  • Heb oog voor groepsdruk, creëer een veilige sfeer waarin het oké is om neen te zeggen tegen alcohol.

De juiste info

• Hoe moet ik een drugbeleid opstellen? Productinformatie en een wettelijk kader voor alcohol en drugs in Vlaanderen op maat van de jeugdbeweging vind je bij Drugs in Beweging.
  • Hoeveel is te veel? Test je gebruik.
  • Nood aan persoonlijke begeleiding? Over heel Vlaanderen staan preventiewerkers klaar om jullie groep te helpen en te coachen bij het opstellen van een alcoholbeleid.
  • Publicaties over drugs en andere verslavingen vind je via het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere drugs (VAD).
  • Een voorbereid mens is er twee waard. Vertrek met een gerust hart op kamp met een goed alcohol en drugsbeleid. Ziehier de Zot op Kamp Gids.