Zoek
t Zal wel zijn Akabe


’t Zal wel zijn. Een jaarthema over je goed voelen in de groep en jezelf kunnen zijn. Maar evengoed ook een veilige plek vinden op de scouts wanneer het even niet goed gaat.  Daar willen we bij Akabe op inzetten!
Hoe ga je aan de slag met dit jaarthema? Want het is niet altijd even gemakkleijk om een goede groepssfeer te creëren, troost te bieden, een veilige haven te zijn. We verzamelden voor jou enkele tips:

Onze leden zijn stuk voor stuk prachtig én uniek. Maatwerk is onze eerste tip. Onze leden zijn allemaal anders en daar zijn we zo trots op. Wat voor Else een uitdaging betekent , is voor Otto net heel vanzelfsprekend. Waar Mohammed nood heeft aan een goed gesprekje,  heeft Emma liever een knuffel. Laat je inspireren en gebruik de tips die voor jouw leden werken.


Veilige plekjes creëren in je lokaal

Is het soms erg druk tijdens jullie activiteit en is dit niet voor al jullie leden even makkelijk om mee om te gaan. Dan kunnen rustige plekjes waar ze zich van tijd tot tijd kunnen terugtrekken een goede oplossing zijn.
Maak een knuffelhoek in je lokaal, richt een klein lokaaltje in als snoezeltje of bouw een kamp op je terrein. Deze kleine hoekjes kan je samen met je leden maken, want wat is er nu leuker dan een kamp bouwen?!
Maak duidelijke afspraken met je leden wanneer ze hier naartoe mogen (dit kan voor elk kind anders zijn). Zo kan je met time-out kaartjes werken die ze afgeven als het te druk wordt, of je kan hen zelf ook even verwijzen naar één van deze plekjes als je de spanning ziet toenemen.

Deze plekjes kunnen aan je leden apart een rustplek bieden, maar je kan deze ook met de hele groep gebruiken:

-    Snoezelen:
Snoezelen is een samenvoegsel van soezen en doezelen. Het is een belevingsgerichte activiteit die heel gericht de belangrijkste zintuigen gaat prikkelen (gehoor, zicht, reuk, tast, smaak). Je kiest selectief wat je aanbied om zo te komen tot het bewust ervaren van de prikkels en ontspannen.

Enkele voorbeelden die je per zintuig:

  • Zien:  Hang lichtjes, glow in the dark sticks of spiegelbollen op, schijn met een beamer natuurbeelden, zet lavalampen, blaas bellen, …
  • Horen: rustige muziek, natuurgeluiden, vertel een rustig verhaal, speel muziek, klankschalen, …
  • Voelen: kussens in verschillende materialen, massagetoestelletjes, geef een gezichtsmassage met een nat penseel, een zak water op iemand zijn rug laten bewegen (zie dat hij goed is afgesloten), dek iemand helemaal onder of wikkel hem/haar in een deken zoals een cocon…
  • Ruiken: wierook, geurstokjes, verse bloemen, parfum op doekjes,…

Wil je je er echt eens in verdiepen dan kan je ook altijd ‘Het grote Snoezelboek’ van Joep Derie en Ronny Van Oosthuyse lezen.


-    Sherborne:
Sherborne is een bewegingsmethodiek waarbij zelfvertrouwen en vertrouwen in de omgeving centraal staan. Het groeien van zelfvertrouwen gebeurt doorheen de vele bewegingsspelen die gericht zijn op de ontwikkeling van lichaamsbewustzijn en ruimtebewustzijn. Ook het vertrouwen in anderen groeit terwijl je deze oefeningen samen doet.
Enkele nuttige links die je op weg kunnen helpen:


-    Multi sensory storytelling
Lees een verhaal voor en probeer verschillende zintuigen aan te spreken en te prikkelen. Vertrek van een voorleesboek of sprookje. Zo kan je bij het sprookje Sneeuwwitje takken en bladeren laten ritselen en laten voelen wanneer Sneeuwwitje door het bos wandelt. Of geef iedereen een stukje appel , als sneeuwwitje in de appel bijt, speel met een spiegel, bij spiegeltje spiegeltje aan de wand. …

-    Kringgesprek op het einde van een activiteit
Doe een kort kringgesprekje in een knus hoekje. Vraag hoe iedereen zijn dag was, wat hij leuk vond of net minder leuk. Is praten niet voor iedereen makkelijk? Dan kan je allerlei hulpmiddeltjes gebruiken:

  • Stel ja/nee vragen waarop ze hun hand in de lucht kunnen steken,.
  • Toon Smileys die ze kunnen kiezen, …

Is zelfs dat te moeilijk voor sommige leden? Vertel dan zelf wat je gezien hebt die dag: Wanneer zag je hem/haar heel vrolijk meespelen, lachen, of net verdrietig zijn? Zo betrek je iedereen bij het kringgesprek.

Spelen met emoties

Hu wat?! spelen met de emoties van onze leden? Nee dat niet, maar wel heel bewust emoties verwerken in jullie spel. Al spelende leren onze leden veel. Emoties, deze benoemen en herkennen bij zichzelf en anderen is niet voor iedereen zo makkelijk.
Kleed je activiteiten in met een verhaal en laat verdrietige, blije, boze, bange, … personages de revue passeren. Benoem hierbij heel duidelijk de emoties zodat kinderen de link leren leggen tussen de emoties en wat ze zien. Een verdrietige tovenaar die zijn magie kwijt is, zal snel een troostende knuffel krijgen van jullie leden.
Nog tips om gevoelens bespreekbaar te maken in jouw akabe-tak? Dit educatief materiaal zet je op de goede weg.

Wat kan je doen bij een crisismoment?

Akabe-leden hebben niet altijd de mogelijkheid om hun spanning en emoties te uiten of te verwoorden. Zo zullen ze soms wel eens ‘ontploffen’: een crisismomentje, even uitrazen, een conflict dat heel snel escaleert in vechten, …  Kinderen met een beperking kunnen enerzijds hun frustraties niet altijd goed uiten en kanaliseren, anderzijds kunnen ze soms ook minder goed omgaan met drukte. Ze hebben ook minder mogelijkheden om een conflict met taal op te lossen. Crisismomentjes in alle vormen komen geregeld voor. Een uitdaging voor de leiding om daar mee om te gaan!
Een crisismoment evalueren kan helpen om er uit te leren en er in de toekomst gepaster op te reageren. Wat ging er aan vooraf?  Hoe kwam het kind terug tot rust? Welke signalen kan ik als leiding oppikken? Dit model  helpt je hierbij. Vul het samen met je leiding of met het akabe-lid in, maar ook informatie van de ouders kan heel waardevol zijn. 

Raak je er niet uit? Twijfels, vragen, ideeën? Vraag het aan ploeg akabe (akabe@scoutsengidsenvlaanderen.be)!




 
.