vijf jonge gidsen met hun gezicht naar een muur gekeerd.

Wat is de GDPR? Waar moet je als scoutsgroep extra op letten? Mag ik zomaar foto's publiceren? Ontdek je rechten en je plichten.

Wat?

De GDPR (General Data Protection Regulation) is Europese wetgeving die de persoonsgegevens van alle EU-burgers wil beschermen. Dat is een goede zaak. Daarom is de GDPR van toepassing op alle bedrijven, organisaties, vzw's en feitelijke verenigingen. Elke scouts- en gidsengroep krijgt er dus onvermijdelijk mee te maken. In het Nederlands spreken we van de AVG, Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Persoonsgegevens

Persoonsgegevens zijn gegevens die iets over jou persoonlijk vertellen. Denk bijvoorbeeld aan je naam, adres, telefoonnummer, surfgeschiedenis, Facebookprofielfoto of account op Instagram.

Contactgegevens van ouders? Een van de leden met een hartaandoening, epilepsie of bedplassen? Aangepaste maaltijden omwille van geloof of medische redenen? Het zijn allemaal persoonsgegevens die je kan terugvinden in de Groepsadministratie en de individuele steekkaart.

Bepaalde categorieën van gegevens, waaronder gegevens van minderjarigen en medische gegevens worden door de GDPR extra beschermd.

Beschermen

Bedrijven en organisaties kunnen gegevens niet zomaar en onbeperkt verwerken. Voor de goede werking van je groep mag je bijvoorbeeld de naam, het adres en contactgegevens van een lid en de ouders verzamelen en gebruiken. Dat is nodig voor de correcte uitvoering van het lidmaatschap.

Voor het gebruik van medische gegevens, bijvoorbeeld op de individuele steekkaart, heb je altijd expliciete toestemming nodig.

Veelgestelde vragen

Nee. Leden en ouders op de hoogte houden van je wekelijkse activiteiten, de kampdata en uitnodigen voor het eetfestijn zijn verwerkingen die vallen onder de uitvoering van een overeenkomst. Door lid te worden van een plaatselijke scoutsgroep en van Scouts en Gidsen Vlaanderen, zijn die verwerkingen noodzakelijk. Voor medische gegevens, bijvoorbeeld op de Individuele Steekkaart, moet je altijd toestemming vragen.

Ja, dat mag, maar enkel als je toestemming hebt van de ouders van de minderjarige leden of van de meerderjarige persoon zelf. Zorg dat je dat zo veilig moeilijk doet, gebruik deze tips.

Meer veelgestelde vragen