-
Wie is groepsleiding?
De massa tekens, letters en cijfers in dit deel van de site, is er voor groepsleiding. Of voor diegene die het wel wil worden. Als we de ledenstatistieken mogen geloven dan huppelden er 888 groepsleiders en 487 groepsleidsters rond.
Groepsleiding is de eindverantwoordelijke voor het spel van scouting in de groep en in de takken, en in het bijzonder voor het pedagogisch beleid van de groep en de begeleiding van de leiding."
Kortom, de taak van groepsleiding is ervoor te zorgen dat de groep goed functioneert.Lees meer -
Hoe materiaal aanvragen
Hoe materiaal aanvragen:
- Materiaal vraag je aan voor 1 juni
=> Bij het invullen van de materiaallijst, wordt je verbruikt budget automatisch uitgerekend. Wat is je budget?
=> als gouw sta je de hele HO op "1 locatie" (de gouwgrond) en hoef je maar 1 aanvraag te doen!
=> als ploeg/commissariaat sta je zaterdags op je tak/themagrond en zondags op de
Lees meer - Materiaal vraag je aan voor 1 juni
-
Huisregels dHR
Welkom op de Hoge Rielen!
Met enkele duizenden zijn we te gast op het domein de Hoge Rielen. Buiten de HO-organisatie moeten we ons daarom ook houden aan de huisregels van dit natuurdomein en de gemeente Kasterlee.
Inhoud:
Afval - Opruim - Gas- en andere nutsleidingen - Geluid - Tenten - Roken - Vuren en Vuurbeleid - Zwemmen en waterspelen - Wegwijzers - Strooifolders en promomateriaal -
Lees meer -
Waarom dienst bestellen?
En niet elders?
- Herfstontmoeting en z'n medeorganisatoren, met name de gouwen, commissariaten en ploegen, zijn contractueel verplicht om brood en drank te bestellen via de dienst Bestellen van Hoge Rielen. Ook tijdens de voorbereidende week van HO!
- Bestel dus ook je eigen fris- en alcoholische dranken voor tijdens de voorbereidende week bij de dienst Bestellen aub. Net zoals voor de deelnemers mogen gouwen, commissariaten, ploegen en andere medewerkers geen eigen dranken meebrengen.
- Volgens ons contract hebben we recht op 50% korting op de kampeerprijzen, als we 3 euro verbruiken (via de dienst
Lees meer -
Kampgeld terugbetaald
Bijna alle ziekenfondsen betalen kamp- en lidgeld terug. Hoeveel en hoe is per ziekenfonds anders.
Soms moet je een kopie maken van de lidkaart, soms een formulier downloaden en laten invullen door de groepsleiding.
Voor Christelijke Mutualiteit (CM):
https://www.cm.be/diensten-en-voordelen/vakantie-en-vrije-tijd/vrije-tijd/jeugdvereniging.jsp
Voor PartenaLees meer -
Wat doen ze?
Groepsleiding zorgt voor een goede sfeer in de groep.
>> creativiteit, inkleding en originaliteit brengen tijdens de groepsraad
>> inspraak en betrokkenheid van iedere leid(st)er van de werking van je groep
Groepsleiding zorgt voor de organisatie van de groep.>> de materiële voorwaarden om het spel te spelen worden vervuld (lokalen, materiaal, veiligheid)
>> duidelijke afspraken en een taakverdelingLees meer -
Tips en weetjes
Tips & weetjes over materiaal aanvragen:
- Breng zelf geen gasflessen mee (= gevaarlijk transport), maar bestel ze gratis (max 3 tegelijk) via de materiaallijst. Lege ontleende gasflessen kan je gratis omruilen in de SiS-loods. Onze gasflessen hebben buitendraad; dus zorg voor ontspanners met binnendraad.
- Spijtig, maar de hoeveelheid sjorhout waarover we beschikken is beperkt. Dit verplicht ons om bestellingen te limiteren, dwz voor grote sjorprojecten voorzie je best zelf (eigen) sjorhout. Maak van je sjorconstructie(s) een duidelijke schets en duid duidelijk aan hoeveel balken van hoeveel meter je
Lees meer -
SIS-kamp
Is werken voor jou ook een feest, dan is dit iets voor jou!
De SiS-ploeg is nog op zoek naar medewerkers die met plezier de handen uit de mouwen willen steken om:
- 150 seniors recht te zetten
- 4 km verlengdraad te leggen en in te graven
- een podium van 72m² op te bouwen
- enkele honderden lampionnekes te hangen
- ...
Ook de metamorfose van de
Lees meer -
Collect & Go
Online bestellen
- Vind je op het bestelformulier van de Hoge Rielen niet wat je nodig hebt, dan kan je een bestelling doen via Collect &Go van Colruyt.
- De Hoge Rielen haalt de bestelling op en levert ze af in je paviljoen of op je kampeergrond.
Niet duidelijk? Mail bestellen@dehogerielen.be
De instructies:
- Je bestelt enkel via de links die onderaan deze pagina zijn afgebeeld kies de link naast de accommodatie waar je zit.
- Je komt op de website van collect and go terecht.
=> Klik
Lees meer -
Uit O&W
De artikels uit Over & Weer werden per thema geordend. Je kan deze artikels steeds opvragen bij Christel Rogiers (documentatiecentrum en bibliotheek Scouts en Gidsen Vlaanderen; E-mail: documentatiecentrum@scoutsengidsenvlaanderen.be tel: 03-231-16-20)
Heb je nog vragen? Contacteer ons:
Scouts en Gidsen Vlaanderen -commissariaat groepsleiding
Wilrijkstraat 45
2140 Antwerpen
groepsleiding@scoutsengidsenvlaanderen.beLees meer -
Podia en geluidsinstallaties
Podia:
- De programmaverantwoordelijken vorming, avondgebeuren en markt bepalen in overleg met de HO-coördinatoren waar en wanneer er vanuit de HO-organisatie podia worden voorzien.
- Maak uw noden kenbaar via de materiaallijst en we zoeken mee naar de ideale oplossing of combinatie. Je kan op deze manier ook enkele podiumplaten lenen. Let op podiumplaten zijn duur en worden aangerekend als ze beschadigd zijn. Je zaagt er geen stuk af of boort dus geen gat in zo’n podiumplaat!
- Podia worden door de SiS klaargezet of geleverd, tenzij anders afgesproken. Standaard SiS-podium-element: 2,5m x 1,25m x 0,4m. Eventueel kan
Lees meer -
Voorbereidende week
Hier onder vind je een aantal nuttige en niet te missen momenten tijdens de voorbereidende week van Herfstontmoeting.
Maandag
-
Briefing, 21:00 in LK7
Meer info over de briefings - Deadline online inschrijven HO 2014
Dinsdag
- Briefing, 21:00 in LK7
Meer info over de briefings - Medewerkerscafé op KKG
Woensdag
- Vormingsvieruurtje, 16:00 op KP 14
- Briefing
Lees meer -
-
Eetbonnen
Terugbetaling eetbonnen aan gouwen
We gaan er vanuit dat elke deelnemer en medewerker uit een bepaalde gouw ook in die gouw gaat eten. Op het einde van HO weten we dus perfect wie er was en vermenigvuldigen dat gouw-aantal met de dagprijs van HO en betalen de gouw terug.
=> Omdat IEDEREEN (deelnemers en medewerkers) individueel moet inschrijven, kunnen we daarom dit systeem hanteren.
Waarom?
- Om het systeem van de eetbonnen te vereenvoudigen hebben we bekeken waarvoor die bonnen dienen, nl om aan eten te geraken, maar de
Lees meer -
Werkwinkelbegeleiding
Hoe kies ik de werkwinkel die ik wil geven?
Dit jaar werken we met een Doodle om het geknoei met Excel te vermijden.
Je kan per grond waar er aanbodjes zijn een doodle terugvinden. De werkwinkels gaan door op zaterdag. Dit zowel voor de voormiddag (10:00 - 12:30) als de namiddag (13:50 - 16:20).
Hoe werkt die doodle?
Je kiest het thema en/of het commissariaat waar je graag werkwinkel wil geven.
In de doodle kan je alle werkwinkels zien staan waarvoor we begeleiding zoeken op die grond. Daaruit kies jij er eentje dat je graag wil geven. Indien je reeds een co/medebegeleider hebt zet je die er best, in een nieuw lijntje, direct bij.
Lees meer -
Organisatie
Met duizenden scouts- & gidsenleid(st)ers samenleven onder één groot tentenkamp, daar komt heel wat bij kijken. SIS, medewerkers, vrijwilligers en personeel zijn allen in het gespan om er het beste van te maken. HO is een initiatief van de verbondsleiding; de ‘verbondsraad’ is dan ook verantwoordelijk voor dit hele gebeuren, zowel technisch als inhoudelijk, op vlak van sfeer en veiligheid.
Elk lid van de verbondsraad draagt daarom als mede-organisator een bijzondere verantwoordelijkheid op HO: om zowel individueel als met andere leden van de
Lees meer -
Documenten
Downloadruimte van plannen en publicaties
Deze ruimte update zich naarmate de HO-werken vorderen. HO-2013 documenten geven alvast een beeld over editie 2014.
Publicaties:
Lees meer -
Tijdens HO
Vrijdag
- Tussen 19:00 en 21:00 Aankomst deelnemers aan hoofdingang dHR
- Aankomende medewerkers kunnen (inschrijven en) inkom betalen via de deelnemersingang.
- Gouwvacature: begeleiden deelnemers (Eventueel met support van Ploegen en Commissariaten)
- Gouwvacature:
Lees meer - Tussen 19:00 en 21:00 Aankomst deelnemers aan hoofdingang dHR
-
Overschotten
Gooi eten niet zomaar weg!
- Verdeel de overschotten van eten onder de helpende leiding of je medewerkers.
- Schenk gesloten verpakkingen eventueel aan een rusthuis/opvangcentrum/ ... in je buurt.
- Of breng het naar een inzamelpunt voor eet-overschotten in de SiS-loods.
=> Enkel gesloten verpakkingen worden aangenomen, de rest gaat bij de GFT of restafval.
=> Vanuit de HO-organisatie contacteren we dan enkele 4de wereldcentra/gevangenis/... uit de buurt.
Vorig jaar vonden we 2 dozen met 40 dagverse broden die bij
Lees meer -
Kleine voetafdruk
De natuur en ons leefmilieu verdienen meer dan enkel een mooi decor te zijn voor het kamp. Maak mee werk van een ecologisch verantwoord kamp, uit respect voor ons leefmilieu en voor de generaties die na ons komen.
Speciaal voor de jeugdbewegingen zijn een hele reeks handige technische fiches ontwikkeld: hoe bouw ik een zonnedouche op kamp, hoe kunnen we makkelijk ons afvalwater zuiveren, hoe houden we ons kampvuur veilig en milieubewust...
Knutsel en verras jezelf en elkaar!
Lees meer -
Vervoer materiaal naar de Hoge Rielen
Vervoer materiaal van thuis naar Hoge Rielen
- In principe staat iedereen zelf in voor het vervoer van het materiaal van zijn of haar commissariaat, ploeg of gouw en voor het persoonlijk materiaal (ook fietsen). HEEN ÉN TERUG.
- Laat zeker geen autowrak … of grote hoeveelheden waardeloos materiaal als karton, oude schoenen, wc-rolletjes, autobanden, kleerhangers … zomaar achter op de Hoge Rielen! Je kan het, na afspraak met Thomas of Gorki (Sis-secretariaat), eventueel wel zelf brengen naar de HO-afvalcontainers achter de SiS-loods.
- Wie echt vervoersproblemen heeft, neemt contact op
Lees meer -
Budget
- Het is een bijzonder moeilijke opgave om de ganse begroting van HO onder controle te houden. Daarom werd met alle programmaverantwoordelijken een budget afgesproken. Zij verdelen dit budget op hun beurt verder over de verschillende commissariaten, ploegen ... die aan hun programma-onderdeel meewerken.
Informeer dus goed naar je budget bij je programma-verantwoordelijke. In je budget zitten de aankopen aangevraagd via de materiaallijsten, maar ook je eigen aankopen binnengebracht via de kostenformulieren!
Huur van materiaal en verbruiksmateriaal
- Op de materiaallijst is aangeduid wat verbruiksmateriaal is. Achter elk item
Lees meer - Het is een bijzonder moeilijke opgave om de ganse begroting van HO onder controle te houden. Daarom werd met alle programmaverantwoordelijken een budget afgesproken. Zij verdelen dit budget op hun beurt verder over de verschillende commissariaten, ploegen ... die aan hun programma-onderdeel meewerken.
-
Na HO
Even bijslapen en...
...voor 15 september
- Playlists van de optredens en gespeelde muziek bezorgen via marc@scoutsengidsenvlaanderen.be
...voor 30 september
- Het bewijs van deelname krijg je automatisch is je mailbox. We koppelen hier meteen een korte enquête aan om te zien of we onze doelstellingen hebben behaald
- Indienen van je kostennota's
- Voor de structuren: Indienen van onkosten en kms via de .org
- Afrekening gouw/districts-bussen mailen naar
Lees meer -
Leefregels en veiligheid
Index
Wat doe ik met drank die ik zelf meebreng?
Overzicht van leefregels voor deelnemers
Overzicht van leefregels voor medewerkers
Dat breng je niet mee...
Er is genoeg drank aanwezig, zowel alcoholisch als niet-alcoholisch en dit aan democratische prijzen. De opbrengst hiervan hebben we nodig. Zowel aan de ingang als op het terrein zal worden gecontroleerd en wordt je gevraagd meegebrachte drank te
Lees meer -
Vervoer
Naar de Hoge rielen met...
... het openbaar vervoer:
Hoe kom je naar HO (op vrijdagavond)?
- De dienstregelingen naar het station van Tielen kan je raadplegen via www.nmbs.be. Via groepsreizen reis je misschien wel goedkoper dan met een GO-PASS (let op min. 15 personen)? Je kan de
Lees meer -
SIS: locatie en gereedschap
De Vijverstraat = SIS-loods (L314) & secretariaat
- Loods 314 is de loods aan de zwemvijvers. In deze loods wordt bijna al het HO-materiaal en -gereedschap gestockeerd en gecentraliseerd. De materiaal- en loodsverantwoordelijke Katrien (geassisteerd door de charmante en getalenteerde Cisse) staan graag tot uw dienst met woord en daad.
- In deze SiS-loods wordt ook gewerkt met gevaarlijke machines. We hebben een veilige zone afgebakend door middel van een gele op de grond geschilderde lijn. => voor uw veiligheid: wacht voor deze gele lijn en u wordt zo dadelijk verder geholpen.
- De SiS-loods is alle
Lees meer -
FAQ
Vragen over (online) inschrijven
- Inschrijfcriterium "leeftijd"
- Inschrijven als "Deelnemer" of "Medewerker"... of beide?
- Online inschrijven: ja of neen?
- Inschrijvingssystemen en - tarieven...
- Inschrijving annuleren en terugbetalingsprincipes
- Na annulatie terug inschrijven?
- Inschrijving en -type wijzigen?
- Kinderen van medewerkers inschrijven en kinderopvang?
- Oud-scout of oud-gids en wil inschrijven voor Herfstontmoeting, hoe doe ik
Lees meer -
EHBO
Een ongelukje...
Tijdens de voorbereidende week:
- EHBO Voor kleine wondjes:
=> Een EHBO-koffer is aanwezig op het SIS-secretariaat.
=> Het is zeker zinvol om zelf ook een EHBO-setje bij de hand te hebben.
=> Je kan de SIS contacteren voor EHBO-bijstand
- Bij ernstige kwetsuren:
Procedure bij ernstige ongevallen - tussen 8 en 23u
Indien de kwetsuur het toelaat,
Lees meer - EHBO Voor kleine wondjes:
-
Beeldmateriaal
Index
Foto's en beeldmateriaal van de voorbije edities
Zelf foto's getrokken op Herfstontmoeting en je wilt ze delen?
Zelf foto's genomen op Herfstontmoeting en je wilt ze delen?
Volg deze link en log in. De rest wijst zichzelf uit.
Lees meer -
Nuttige links en deadlines
Voor 1 juni
- Afsluiting Aanvraag materiaal via de materiaallijsten
Info en vragen? Contacteer daniel@scoutsengidsenvlaanderen.be
Voor 1 augustus
- Afsluiting Aanvraag kinderopvang
=> Door de ouders zelf in te geven. Gelieve deze link tijdig aan hen door te geven!
Voor 15
Lees meer - Afsluiting Aanvraag materiaal via de materiaallijsten
-
Leveren/afhalen van materiaal op HO
Leveren of afhalen van materiaal op HO
- De SIS levert pas aangevraagd verbruiksmateriaal op de grond van je commissariaat, gouw of ploeg NADAT iemand zich aan SiS-loods heeft komen aanmelden. Meld je onmiddellijk aan bij je aankomst, zodat de SIS hier rekening mee kan houden.
- De SiS levert in de namiddag = éénmaal per dag. Rond 14 uur wordt de tractor geladen en start de leveringstoer.
Bijvoorbeeld: je arriveert op woensdagvoormiddag en je meldt je direct aan bij de SiS-loods, dan heb je je materiaal in de loop van woensdagnamiddag of je kan het ook zelf komen afhalen - Om diefstal te voorkomen moet je de koffer met het aangevraagde gereedschap zelf
Lees meer -
Contact
Je vraag wordt het vlotst beantwoord als je ze naar de juiste personen stuurt. Kies hier onder je categorie. Succes!
- Vragen over inschrijvingen
- Vragen in verband met de organisatie van het evenement
- Vragen in verband met de kinderopvang
- Vragen in verband met de
Lees meer -
Samen HO
Tijdens het HO-weekend werkt de organisatie samen met de gouwen, bij volgende onderdelen:
Klik op de taken voor specifieke info (en taakverdeling / gouw)
Onderaan kan je doorklikken naar het invulformulierOp vrijdag:
Lees meer -
Contact
Het commissariaat Groepsleiding probeert groepsleiding te steunen en te begeleiden in hun, soms wel zware, taak. We zoeken naar manieren en hulpmiddeltjes om het voor jullie makkelijker te maken.
Dat komt neer op:
- aanbod geven aan groepsleiding op Herfstontmoeting
- een weekendje vorming organiseren
- artikels in Over en Weer schrijven
- methodieken of handige brochures lanceren rond interessepunten van groepsleiding
- …Je staat er dus niet alleen voor!
Heb je een vraag of zin om mee aan de slag te gaan voor
Lees meer -
Ploegen en commissariaten
Inschrijven
- Medewerkers tijdens de voorbereidende week
- Medewerkers tijdens het weekend
- Kinderen
- FAQ inschrijvingen en verzekeringen
- (Externe) Medewerkers inschrijven (en verzekeren)
Aankomst
Lees meer -
Beheerders
- Afrekenen medewerkers
- Medewerkers verzekeren via een eenmalige activiteit doe je via dit webformulier
- Bestellen
- Inleveren gouwkassa's (volgt nog)
- Nieuwe onkostenregeling
Lees meer -
Telecom
Communicatiemiddelen op de Hoge Rielen
- In dit tijdperk heeft bijna iedereen een GSM. Maar opgelet: We zitten in een natuurdomein, niet overal is het netwerk zo sterk.
- Er staat een openbare telefooncel (met telefoonkaart of via proton) aan de hoofdingang van Hoge Rielen. Telefoonkaarten te koop aan het onthaal van Hoge Rielen.
- Je mail kan je checken op de (gratis) surfpc’s aan het onthaal van Hoge Rielen (openingsuren: van 09u tot 19u) Er bestaat ook een mogelijkheid zelfs om wireless te gaan op het inkomplein (hiervoor heb je wel een netwerksleutel nodig die je aan het onthaal van Hoge Rielen kan
Lees meer -
Budget
Het financiële plaatje
Het is een bijzonder moeilijke opgave om de ganse begroting van HO onder controle te houden. Daarom werd met alle programmaverantwoordelijken een budget afgesproken. Zij verdelen dit budget op hun beurt verder over de verschillende commissariaten, ploegen ... die aan hun programma-onderdeel meewerken. Informeer dus goed naar je budget bij je programma-verantwoordelijke. In je budget zitten de aankopen aangevraagd via de materiaallijsten, maar ook je eigen aankopen binnengebracht via de HO-kostenformulieren!
Index
Lees meer -
Lopend vuur het boek
Lopend Vuur!
Lopend Vuur is de titel van het lees- en doeboek voor jonggidsen, jongverkenners en scheepsmakkers. Je vind alle scouts- en gidsentechnieken om op kamp of op tocht te gaan in een handig zakhandboek. Op maat van jonggivers, maar ook geschikt voor hun leiding!
Waarom een handboek?
Lees meer -
Over & Weer Archief
Duik in de archieven
Over & Weer bestaat al meer dan 40 jaar. Dit informatief, speels en uitdagend tijdschrift voor leiding en jins, ontstaan in de vorige eeuw, is nog steeds actueel en hip! Van 1999 tot nu kun je al de verschenen versies hier downloaden. Het merendeel valt zelfs te doorbladeren.
Jaargang 43 - 2018 - '19, Minder is meer
Jaargang 42 - 2017 - '18, Allemaal
Lees meer -
SOLL zoekt begeleiding!
De SOLL-ploeg, Service OpenLuchtLeven, organiseert avontuurlijke weekends en kampen voor givers. Wij zijn steeds op zoek naar nieuwe krachten!
Heb jij één of meerdere van volgende kwaliteiten? Neem dan zeker contact op met ons!
Jij...
- ...zou/gaat graag rotsklimmen, varen, spelen in grotten, stappen...?
- ...gaat graag op weekend?
- ...zit liever rond een kampvuur dan voor de tv?
Mail ons! soll@scoutsengidsenvlaanderen.be
Voorkennis van touwtechnieken of dergelijke is niet vereist, avontuur staat voorop.
We
Lees meer -
Medewerker kinderopvang
Wanneer:
- Vanaf dinsdagmiddag t/m vrijdagavond, telkens van 09u00 tot 18u00
Locatie:
- In paviljoen 14
Kledij:
- Aangepast aan de activiteiten van de kinderopvang
Materiaal:
- Geen materiaal nodig tenzij afgesproken met de verantwoordelijke
Te doen:
- Kinderopvang in leeftijdsgroepen
Weetjes:
Reageer ook nog op de
Lees meer -
Ledenaantallen
Soms heeft een tekort aan leden te maken met de bekendheid van scouting in je buurt. Of soms concurreren groepen tegen elkaar op. Soms heb je gewoon te weinig leiding om je groep vlotjes draaiende te houden. Of misschien is er wel een geboortejaar dat ontbreekt in jouw groep. Of ... Genoeg redenen om je groep eens stevig onder de loupe te nemen en je leden- en leidingsstatistieken eens kritisch te bekijken. Een handig hulpmiddel daarbij is een overzicht van de ledenaantallen.
De ledenaantallen houden, zoals de naam zelf zegt, de leden- en leidingsaantallen van je groep bij. Je kan aan de hand van de ledenaantallen verschillende voorspellingen met betrekking tot die leden- en
Lees meer -
Contact - helpdesk
Problemen met je login? groepsadministratie@scoutsengidsenvlaanderen.be
Kinderziektes, vragen, wensen of problemen stuur naar evenementen@scoutsengidsenvlaanderen.be
Lees meer -
Virtueel boekenrek
Hier vind je een overzicht van alle publicaties van Scouts en Gidsen Vlaanderen
Lees meer -
Kladwerk
Kladwerk is dé nieuwsbrief voor onze 'structuurmensen'. Dat zijn districtscommissarissen, gouwbureau's en ploegen en commissariaten. Zij krijgen deze nieuwsbrief elf keer per jaar.
Vragen en opmerkingen: info@scoutsengidsenvlaanderen.be
Lees meer -
Scouting in de stad
SCOUTING IN DE STAD - Da's kinderspel! - Ik dacht het niet!
Scouts- en gidsengroepen in de grootsteden (Antwerpen - Gent - Brussel) komen vaak in contact met problemen die eigen zijn aan de stedelijke context. Zo krijgen zij te maken met de grote diversiteit, de strijd om ruimte, de grote verscheidenheid aan vrijetijdsbesteding, enz. Ook is het moeilijker de juiste contactpersoon te vinden binnen de stedelijke structuren voor hun vragen. Daarom is ervoor gekozen in deze steden een
Lees meer -
Driejarige takwerking
Jonggidsen en jongverkenners zitten drie jaar in dezelfde tak. Doordat jonggivers ieder jaar een andere positie in de tak innemen, krijgen ze de kans om te groeien in de tak.
Van een eerstejaars verwacht je niet dat hij of zij zonder probleem z'n weg vindt op een stafkaart. Met de hulp van de tweede- en derdejaars lukt het wel. Dit van elkaar leren is fundamenteel in onze driejarige takwerking.
Derdejaars zijn het oudst en meest ervaren.
Lees meer -
De eerste vergadering
Een niet te onderschatten onderdeel van het begin van het scouts- en gidsenjaar is de kennismaking. Vooral bij eerstejaars is een kennismaking met de leiding en leden belangrijk, maar ook met de jonggivertak. Om ervoor te zorgen dat ook zij zich thuis voelen in de tak, kan je wat extra aandacht aan hen besteden. Probeer voor een eerste vergadering verder te denken dan de typische kennismakingsspelen. Het is van cruciaal belang dat je iets verder graaft naar hobby’s en interesses om je leden echt te leren kennen en om zo wederzijdse erkenning en vertrouwen op te bouwen. Als een groep elkaar wat beter kent, is het makkelijker om samen iets te bereiken.
Maken van afspraken is niet
Lees meer -
Kapoenen
Kapoenen/zeehondjes: wie is die kapoen in de scouts?
Thema: knutselend leren over jezelf als kapoen
Doel: reflectie over jezelf als kapoen in een scoutsgroep
Materiaal: (sprookjes)verhaal, knutselmateriaal, rustig lokaal,...
Duur: 1 tot 1,5 u
Vorm: creatief
Voorbereiding
Je daagt je kapoenen uit om eens creatief voor te stellen wie ze eigenlijk juist zijn
Lees meer -
Bibliotheek
In de bibliotheek van Scouts en Gidsen Vlaanderen vind je:
- publicaties,
- audiovisueel materiaal,
- spelen en methodieken in verband met Scouts en Gidsen Vlaanderen ( werking, jaarthema’s, …).
Voor elk wat wils dus en toegankelijk voor zowel leden als niet-leden van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Een greep uit het aanbod vind je alvast in het virtueel boekenrek.
Praktische info
Voor spreekbeurten, eindwerken en presentaties sturen we je graag, een volledig Scouts en Gidsen Vlaanderen-informatiepakket op. Uitlenen is gratis mits een waarborg van 5 € - de
Lees meer -
Organisatie aankomst deelnemers
Van thuis tot tent.
Wat?
Van overal in Vlaanderen stromen duizenden deelnemers (en medewerkers) toe, naar de Hoge Rielen. Zowel met openbaar vervoer (trein en bus) als met eigen vervoer (auto/gouwbus/fiets). Om deze hoop goed en georganiseerd op te vangen hebben we medewerking nodig om de massa veilig (!) te stroomlijnen tot aan de inkom. Ook voor al dat persoonlijk vervoer zijn er uitgestipelde parkeermogelijkheden. Toezicht hierop is van belang! Pendelbussen worden voorzien maar vragen ook begeleiding.
Taken?
Diverse taken, op diverse locaties:
- Deelnemers begeleiden van het treinstation naar de pendelbussen.
- Regeling parking
Lees meer -
Het speelse geweten
Café van de Hoge Rielen
- Na het middageten en 's avonds kunnen de medewerkers voor een babbel en een drankje terecht in het café van Hoge Rielen. Het verbruik wordt onmiddellijk afgerekend aan de bar.
- Openingsuren: 12 tot 14 uur & 21 tot 01 uur
- Kleine eettoestanden (cfr frietjes en spaghetti ...) worden tijdens de voorbereidende week voorzien in het restaurant ipv in het café.
=> Honger? Vraag aan de barkeeper de (beperkte) kaart en onder welke tafel je voeten moeten zitten.
- Tijdens het HO-weekend (uitgezonderd de receptie op zondagavond) wordt er NIETS getapt of geserveerd voor scouts en gidsen.
Lees meer -
Aankomst 19u?
Waarom start HO om 19?
Een retroplanning:
- Als je om 23u aan het openingsmoment wil staan,
- dan arriveer je om 22u45 op de centrale grond en je bestelt nog vlug een drankje in de centrale bar.
- Je vertrekt om 22u30 op de gouwgrond. Dan heb je nog juist tijd voor een drankje.
- Je arriveert op de gouwgrond om 20u30 en je hebt een 2 uur de tijd om:
=> Aan te komen op de gouwgrond, de instructies van de gouwmensen te volgen, voor waar je tent moet staan, tent rechtzetten en rugzak erin zwieren.
=> Even naar toilet en nog vlug in te
Lees meer -
Patrouillewerking
In de beslotenheid van een kleiner ploegje of patrouille leren jonggivers vlot samenwerken, samen afspraken maken en verantwoordelijkheid opnemen.
We kiezen ervoor patrouilles in te delen in samenspraak met de jonggivers. Als jonggidsen en jongverkenners de kans krijgen zich uit te spreken over de samenstelling van de patrouilles en uitdrukkelijk voor elkaar kiezen, zullen ze zich sneller thuisvoelen in hun patrouille.
Maak in je groepsactiviteiten ruimte om de patrouilles aan bod te laten komen. Naarmate het jaar vordert, geef je de patrouilles meer experimenteerruimte (een eigen hoekje in het lokaal,…).
Als de patrouille op eigen benen begint te staan, is het
Lees meer -
Lopend vuur het spel
Lopend Vuur!
Lopend Vuur is niet alleen een boek, maar ook een spel! Speel dit spel om jonggivers kennis te laten maken met het boek of om in de loop van het jaar op een speelse manier te testen wat ze al opgestoken hebben uit het boek. Hier vind je een basisversie voor maximum acht spelers of spelgroepjes.
Speldoel
Elke speler of spelgroepje is een jonggiverpatrouille (de wolven, de vossen...). Het spelbord teken je op een groot laken of bord en bestaat uit verschillende
Lees meer -
Eerste techniekenvergadering
Een nieuwe lading jonggivers is gearriveerd, allemaal goed en wel. Maar hun eerste sjorconstructie kwam niet hoger dan een balk breed is. Geen echt succes dus, maar we zouden er niet over beginnen als we niet enkele mogelijke oplossingen hebben.
Wat je ook doet, doe het luchtig. Ga pas voort naar een volgende techniek als iedereen mee is. Je bespaart je er in de toekomst heel wat tijd en moeite mee. Doe bijvoorbeeld een techniekenspel, dat kan dan bestaan uit een aantal robinson opdrachten. Of kleine speelse opdrachtjes.
Robinson opdrachten.
- Span een koord op een meter hoog, en maak eronder een vuur.
Lees meer -
Kabouters - Welpen
Kabouters/(zee)welpen: Mowgli en de Bandarlog
Thema: Jungle boek als inspiratiebron
Doel: een moment om stil te staan bij je persoonlijke belofte
Duur: 1 u
Vorm: fantasie, verhaal, gesprek
Voorbereiding
Dit verhaal is een adaptatie, en korte samenvatting van het jungle boek. Het geeft je een goede insteek om een aantal thema’s ter sprake te brengen in verband met welpen en belofte. We geven telkens eerst
Lees meer -
Centen & subsidies
Koste wat het kost?
Een kamp in het buitenland kost meestal meer dan eentje in het binnenland. De kampprijs mag echter niemand beletten om mee te gaan! Maak op tijd een kostenraming op en bedenk leuke geldacties, maar maak van je buitenlands kamp geen prestigeproject waaraan een heel jaar verloren gaat.Uitmuntend ter plaatse
Zorg dat je op de hoogte bent van de betalingsmogelijkheden en plaatsen waar je de plaatselijke munt kan kopen. Voorzie voor in noodgevallen een Visa- of Mastercard ... Belangrijk is ook dat je je cash geld niet allemaal samen bewaart maarLees meer -
Kampvuurbegeleiding
Wat?
Honderden deelnemers (en medewerkers) rondom een kampvuur... Is dat wel veilig? Toezicht hierop is van belang!
- Je bent de grens tussen de omstaanders en het vuur = In team, sta je permanent rondom het vuur.
- Voor de veiligheid van jezelf, je medewerkers en de omstaanders ben je tijdens je shift permanent gefocust en geconcentreerd!
- Je anticipeert diplomatisch op calamiteiten.
- Je handelt meteen bij problemen die de veiligheid in gevaar brengen!
- Je bent medewerker/organisator... een voorbeeldfunctie.
Taken?
Lees meer -
Medewerkersfeestje
De laatste avond voor ...
- Donderdagavond, start om 22u
- Op het programma:
=> Aan het hoofdpodium: Welkom door de VC en generale repetitie van de openingsshow (met jaarliedvoorstelling en aanleren v/d jaarlieddans)
=> Nadien (vanaf 0u) keuze uit een feestje in de herberg "het speelse geweten"
- Uiteraard is er een "natje en een droogje" voorzien. Voor de sfeer & het aangenaam vertoeven
Lees meer -
Interessewerking
We willen dat jonggivers hun plan leren trekken, dat ze zelfstandig problemen kunnen oplossen, kortom, dat ze van aanpakken weten.
We dagen hen al doende uit hun sociale, technische en creatieve vaardigheden te ontwikkelen, hun eigen mogelijkheden en interesses te ontdekken en hun grenzen te verleggen.
Om dat te realiseren zorgen we voor een gevarieerd aanbod van activiteiten, dat jonggivers uitdaagt, ruimte laat voor initatief en
Lees meer -
Jonggidsen - Jongverkenners
Jonggidsen-Jongverkenners-Scheepsmakkers: vloergesprek
Doel: thema’s bespreekbaar maken, werken aan verbondenheid binnen de tak, jezelf durven uiten, stilstaan bij zichzelf en elkaar.
Materiaal: papiervellen, viltstiften
Duur: 1 uur
Aantal: groepjes van 10 personen
Plaats: In ’t lokaal, op een plein, in het bos,…
Vooraf
Zorg voor een veilige en
Lees meer -
Bedeling picknick
> 3000 magen te vullen.
Wat?
Halverwege het thema- en takaanbod bieden we de deelnemers (en medewerkers) een centrale picknick aan. De deelnemers kunnen, met de bonnen uit hun HO-gids, zo aan hun middagmaal komen. Voor de bedeling van deze picknick hebben we helpende handen nodig.
Taken?
- Aan één van de standen staan om een bepaald picknick-onderdeel uit te delen
- Aanvinken op de eetbon wat de deelnemer heeft ontvangen
- De wachtrij in goede banen leiden
Uren?
- 12u40 - 13u40
Wie?
Van volgende gouwen, 4 medewerkers:
Lees meer -
Inspraak
Tijdens inspraak- en evaluatiemomenten kun je even "formeel" samen met de jonggivers de koers van je jaar uitzetten. Je geeft hen de nodige ruimte voor beslissingen, voorstellen, uitwisselen van gevoelens & meningen.
- mee uitstippelen van het programma, welke activiteiten ze wel of niet willen doen
- even terugkijken op afgelopen vergaderingen, ervaringen
- het mee opstellen van afspraken (wie afspraken mee maakt, kent de argumenten en zal ze makkelijker respecteren)
- het oplossen
Lees meer -
Gidsen - Verkenners
Gidsen - (Zee)Verkenners: sjor je belofteweg
Thema: op een actieve en manier met technieken aan de slag rond belofte
Doel: samen sjorren aan een constructie en daarbij nadenken over belofte
Materiaal: sjorbalken, sjortouw, papier, schrijfgerief,...
Duur: minimum 3u
Vorm: technisch - verbaal
Activiteit
Etappe 1
Het doel van de activiteit
Lees meer -
Bedeling brunch
> 3000 magen te vullen (bis).
Wat?
Tijdens de markt bieden we de deelnemers (en medewerkers) een centrale brunch aan. De deelnemers kunnen, met de bonnen uit hun HO-gids, zo aan hun eten komen. Voor de bedeling van deze brunch hebben we helpende handen nodig.
Taken?
- Aan één van de standen staan om een bepaald brunch-onderdeel uit te delen
- Aanvinken op de eetbon wat de deelnemer heeft ontvangen
- De wachtrij in goede banen leiden
Uren?
- 9u30 - 11u30
Wie?
Van volgende gouwen, 4 medewerkers:
- Opsinjoor
Lees meer -
Stages
Wanneer:
In het tweede deel van het jinjaar, na ‘jin voor jin’. Beperk het aantal tot maximum 4 en spreid de stages over het jaar.Wat:
Jins kruipen tijdens hun jinjaar al een keertje in de huid van ‘de leiding’. Samen met de takleiding organiseren ze een vergadering voor een tak en nemen ze tijdens deze vergadering ook de taak van leiding op zich.Belang:
De belangrijkste troef van stages bij jins is hen te prikkelen en warm te maken voor wat hen mogelijk volgend jaar te wachten staat. Het is een korte en bondige kennismaking en ze proeven van wat er achter de schermen van leiding-zijn allemaal bij komt kijken. Ze ervaren wat het is om verantwoordelijk teLees meer -
Engagementswerking
Iedereen doet actief mee, dat is vanzelfsprekend. We laten jonggivers aanvoelen dat ze door actief mee te doen, kiezen voor een goed draaiende tak waar iedereen zich thuis voelt.
We verwachten dat elke jonggids of jongverkenner zich volgens zijn of haar eigen mogelijkheden inzet.
De basispijler 'engagement' kan je op twee momenten ter sprake brengen: bij de belofte en bij de totemisatie.
Bij de belofte vragen we aan jonggivers om zelf te zeggen wat ze waardevol vinden in scouting en hoe ze zich concreet willen inzetten om mee te bouwen aan een toffe jonggivertak.
Je kan ook een opdracht afspreken waarbij een jonggiver zijn inzet voor de groep op een hele
Lees meer -
Jins
Jins: een steentje bijdragen
Thema: groepsbinding, deel van de groep zijn
Materiaal: stenen
Omgeving/setting: thuislokaal
Duur: 1u of meer
Vorm: creatief , verbaal
Vooraf
Vele jins hebben eigenlijk al een hele carrière achter de rug en onder het mom ‘gun ze een apenjaar’ heeft het geen zin om grote stageprojecten bij de andere takken te gaan
Lees meer -
Alcoholcontrole vrijdag
Alcoholcontrole
Wat?
Als de duizenden deelnemers zijn aangekomen, moeten ze eerst nog door een controlepost. Een weekend samen kamperen met enkele duizenden vergt immers enige regeling van zaken. Daarom zijn er leefregels. Eén van die vuistregels is dat de deelnemers geen eigen drank meebrengen. Daarom wordt aan de ingang gevraagd om meegebrachte drank af te geven.
Taken?
Je controleert de deelnemers aan de ingang van de Hoge Rielen op het bezit van alcohol:
- er zijn 4 'sassen' zodat de doorstroming vlot kan verlopen
- je verwelkomt de leiding met
Lees meer -
Leiding
Leiding: ’n kei van scouting
Thema: steenman
Doel: engagement bij leiding, bespreekbaar maken wat je fundamenten van engagement zijn
Materiaal: pen en papier, en eventueel grote stenen-keien-kiezels-zand
Duur: 1 à 1,5 u
Vorm: rustig, verbaal
Lees meer -
Alcoholcontrole zaterdag
Alcoholcontrole zaterdag
Wat?
Ook op zaterdag proberen enkele lolbroeken hun eigen voorraad alcohol binnen te smokkelen of uit hun schuilplaats te gaan halen. Niet alleen vrijdag maar ook zaterdag geldt de regel: geen eigen drank meenemen. Daarom plaatsen we dit jaar ook op zaterdag controle aan de ingangen van H.O. Daarmee willen we de deelnemers tevens duidelijk maken dat we verwachten dat ze actief deelnemen aan het programma.
Taken?
Je taak is tweeledig:
- je controleert de deelnemers die op zaterdag aankomen aan de ingangen van de Hoge Rielen op het bezit van alcohol
- je verwelkomt de leiding
Lees meer - je controleert de deelnemers die op zaterdag aankomen aan de ingangen van de Hoge Rielen op het bezit van alcohol
-
Medewerker thema & tak
Wanneer:
- Zaterdag voormiddag van 10u00 tot 12u30
- Zaterdag namiddag van 13u50 tot 16u20
Locatie:
- Verschillende thema- en takgronden
Kledij:
- Aangepast aan de weersomstandigheden of werkwinkel
Materiaal:
- Geen materiaal nodig tenzij je eigen materiaal voorziet voor de werkwinkel
Verantwoordelijke:
Freek Stevens
Te doen:
- Werkwinkel of spel begeleiden voor een groep leiding
Lees meer -
Ander engagement?
Lees meer -
Duplicaat van De liedjes van Nowan
Benieuwd hoe de liedjes uit de Steen van Nowan klinken? Vanaf 20 december 2018 kan je het hieronder ontdekken.
Gecomponeerd door muziekpedagoge Sien De Smet op de teksten van Marc De Bel en helemaal op maat van 6- tot 8-jarigen. Ga al zingend en dansend aan de slag en geniet mee van de schattige kapoenenstemmen. Voor je het weet, zingen jullie kapoenen alle liedjes luidkeels mee.
Downloaden
Je kan de liedjes hieronder downloaden (rechtermuisklik op de titel
Lees meer -
Hoeveel leiding heb je nodig?
Lees meer -
Uitleendienst
Promomateriaal
In het Scoutshuis hebben we een groot aanbod uitleenmateriaal : het grote jaarkentekendoek voor een feest van je groep, de grote speelkaarten om een spel een extra leuk accent te geven, vlaggen, Hopper promotiebanners...
Wil je materiaal ontlenen, stuur dan het aanvraagformulier (word-versie) volledig ingevuld door naar
Lees meer -
Ledenaantallen
Lees meer -
Wat zijn talenten?
Lees meer -
Talentenwoordenboek
Lees meer -
Welke competenties leer je bij de scouts?
Zoals gezegd is een basispijler geworteld in de (visie van de) organisatie. Daar komen een aantal competenties uit die je kan verwachten van iedereen in de beweging. Deze basiscompetenties van Scouts en Gidsen Vlaanderen zijn gekoppeld aan de vijf basispijlers.
Zelfwerkzaamheid > zelfontplooiing
inzicht verwerven in de eigen sterke en zwakke kanten, interesses en ambities. Kansen benutten en uitdagingen opzoeken om
Lees meer -
Competentieprofielen
Een profiel opstellen?
Handig om te weten wie je juist zoekt. Aan de hand van het opstellen van een functieboom kan je gemakkelijk uitvissen wat de reden van de zoektocht is, welke taken allemaal onder die functie vallen en welke competenties iemand nodig heeft om die bepaalde taak uit te voeren.
In 't kort:
Wortels: een functie bestaat nooit zomaar, maar is geworteld in de (visie van) een organisatie.
Daaruit komen een aantal competenties voort die eigenlijk verwacht worden van iedereen in de beweging:
Lees meer -
10 scoutslokalen waarin je zeker eens moet slapen
Lees meer -
Diverse spelen
Lees meer -
Diverse spelen
Diversiteit is niet enkel een verhaal over nieuwe leden in je groep. Met de kinderen die nu al je tak kleur geven, valt ook al van alles te doen. En wel in de taal die iedereen het makkelijkste spreekt: simpelweg spelen, om even aan den lijve ervaren wat het is om anders te zijn, of hoe verschillen kunnen voelen.
Alternatieve stoelendans
Hoe voelt het om onrechtvaardig behandeld te worden?
Duur: 20 minuten
Groep: zeker 10 personen
Leeftijd: vanaf welpen-kabouters
Materiaal: stoelen en muziek
1) Stoelendans ken je: zet stoelen in een cirkel, met hun zitting naar buiten en
Lees meer