Zoek

Kapoenen/zeehondjes: wie is die kapoen in de scouts?

Thema: knutselend leren over jezelf als kapoen

Doel: reflectie over jezelf als kapoen in een scoutsgroep

Materiaal: (sprookjes)verhaal, knutselmateriaal, rustig lokaal,...

Duur: 1 tot 1,5 u

Vorm: creatief

Voorbereiding

Je daagt je kapoenen uit om eens creatief voor te stellen wie ze eigenlijk juist zijn. Ze stellen zichzelf voor, en komen daarbij ook meer te weten over alle anderen die in hun groep zitten. Omdat kapoenen nog niet goed verwoord krijgen wat ze voelen of ervaren, is het nodig om voor deze activiteit zelf heel wat impulsen te voorzien. Deze impulsen kunnen knutselmateriaal of afvalmateriaal zijn waarmee zij hun eigen bril op scouting kunnen scheppen.

Activiteit

Je kan kiezen om een tekenactiviteit te maken, waarbij ze zichzelf moeten tekenen in de scoutsgroep bijvoorbeeld. Of je kan een meer algemene knutselactiviteit doen, waarbij je ze de vrijheid geeft om aan de slag te gaan met allerhande materiaal.

Nodig je kapoenen uit om een klein woordje uitleg te geven bij datgene wat ze zelf gemaakt hebben. Verwacht hierbij niet teveel van je kapoenen en zorg ook dat de activiteit niet te lang duurt. Kapoenen kunnen al luisteren naar elkaar, maar stel hun geduld niet te lang op de proef.

Leg dit dan voldoende uit aan je kapoenen dat ze het verloop van de activiteit kennen.

Nadien

Zorg er bij deze activiteit voor dat het doel van de activiteit duidelijk is: duidelijk maken wie je bent. Koppel een korte termijn belofte aan de activiteit of het gesprek, en eindig zeker met samen lezen of voorlezen van de eerste strofe van de beloftetekst, die ook duidelijk gaat over wie een scout of gids wil zijn.