Jeugdraad

4 jongeren poseren op de top van een heuvel

Mee bepalen wat er in jouw gemeente of stad gebeurt voor kinderen en jongeren? De jeugdraad is daar het ideale kanaal voor. Zorg dat ook jouw groep een vertegenwoordiger heeft in de jeugdraad.

Wat is de jeugdraad?

De jeugdraad kan advies geven over het beleid van jullie gemeente of stad: wat is goed en wat is niet goed? Aangezien het een officiële spreekbuis is, moet het gemeentebestuur luisteren naar wat de jeugdraad zegt. Het gemeentebestuur is wel niet verplicht om het advies op te volgen.

Wie zit in de jeugdraad?

In de meeste jeugdraden zitten vertegenwoordigers van alle jeugdbewegingen van een gemeente. De vergadering wordt georganiseerd door de jeugddienst. Meestal is de schepen van Jeugd ook aanwezig (let op: de schepen heeft geen stemrecht tijdens deze vergadering). Daarnaast kan de jeugdraad zelf ook andere groepen aanvaarden, zoals afgevaardigden van scholen, deskundigen, kinderraden. En soms zitten er ook individuele jongeren in de jeugdraad (die dus geen organisatie vertegenwoordigen).

Waarom zou je naar de jeugdraad gaan?

Naar de jeugdraad gaan, heeft heel wat voordelen.

• Het is dé plaats om als jongere je mening te geven over het beleid van je gemeente.
  • Het is de ideale plaats om een netwerk uit te bouwen. Zowel met andere jeugdbewegingen als met de jeugddienst. Een netwerk dat je kan helpen wanneer je op moeilijkheden of problemen stuit.
  • Je leert er alle ondersteuningsmogelijkheden van je gemeente kennen én je kan er mee beslissen over hoe die ondersteuningsmogelijkheden er moeten uitzien. Kan je een beroep doen op kampvervoer? En moet dat gratis zijn? Hoe zit dat met subsidies? Kunnen werkmannen van de gemeente klusjes komen doen in jullie lokaal?

Scouts & de jeugdraad

Vertegenwoordig je scoutsgroep op de jeugdraad en zeg je gedacht over het jeugdbeleid in je gemeente. Want dat is altijd een goed plan!

De functie JR in de Groepsadministratie

In de Groepsadministratie kan je aanduiden wie van jouw groep afgevaardigde is in de lokale jeugdraad. Dat doe je via de functie JR, afgevaardigde groep in de jeugdraad. Waarom zou je deze functie toekennen? Zo worden jullie gestimuleerd om na te denken wie deze taak opneemt.