Leiding vinden

lachend leidingsgroepje

Heeft jouw groep net genoeg leiding, of zelfs net te weinig? Tijd om in actie te schieten. Ontdek hieronder al enkele tips en tricks.

Waarom hebben we een leidingstekort?

Zoek uit waarom jullie een leidingstekort hebben. Op de Groepsadministratie, kopje 'Ledenaantallen' kan je de evolutie van de ledenaantallen zien van de afgelopen 10 jaar. Worden er te weinig leden zelf leiding? Of stopt je leiding al na een jaar? Of is er iets anders aan de hand? Probeer de oorzaak te ontdekken. Zo kan je aan de slag met het echte probleem.

Wie zoek je?

Bedenk waar jullie nood aan hebben: ervaren leiding, leiding met techniekenkennis, leiding tijdens examenperiodes, iemand die jullie website beheert, iemand die goed is in organiseren? Zo kan je gerichter mensen aanspreken.

Wervingsacties

Begin op tijd met zoeken! Een week voor de start van het scoutsjaar is het te laat. Vraag voor de zomer al eens wie leiding wordt of blijft en wie stopt.

Maak je zichtbaar. Maak affiches, deel flyers uit en maak promotie op je sociale media. Ga langs in jeugdhuizen, op hogescholen, op buurtfeesten. Val op met leuke sjorconstructies of vlaggen aan je lokaal.

Spreek je kennissen aan. Wie weet heeft je buurmeisje wel interesse of je tennispartner. Vraag elke leiding om drie kennissen aan te spreken, zo heb je al snel een groter bereik.

Bel gestopte leden op. Misschien stopten ze voor een andere hobby, maar hebben ze nu weer tijd. Organiseer een avondje bellen met de hele leidingsploeg, leuk en efficiënt.

Iemand heeft interesse?

Nodig geïnteresseerden uit om te komen foerieren op kamp of weekend. Zo kunnen ze al kennismaken met jullie groep en kan je ze enthousiast maken om in leiding te komen.

Zorg dat de verwachtingen duidelijk zijn. Probeer de verwachtingen van alle betrokkenen ook wat op elkaar af te stemmen: wie interesse heeft, de bestaande leidingsploeg, groepsleiding, leden en ouders.

Onthaal nieuwe leiding ook met zorg en genoeg ondersteuning.

Ben je een stadsgroep en heb je leidingstekort? Meer tips en theorie vind je in deze brochure.