Jintak

groep jins op bergwandeling

Heeft jullie scoutsgroep te weinig leiding? Simpel, dan schaf je de jintak toch af? Toch niet het beste idee! Een jinjaar is waardevol, voor jins zelf en voor de toekomst van je scoutsgroep.

Wel een jintak

Een jinjaar is niet enkel een leuk laatste jaar, het is ook een erg waardevol jaar. Als jin proef je al wat van in leiding staan. Je maakt zelf activiteiten voor je medejins of voor de jongere takken. En je leert bij over de extra taken van leiding zoals opruimdagen, voorkamp, een takkas beheren of een weekendplaats zoeken.

Tijdens je jinjaar krijg je al heel wat verantwoordelijkheid en leer je als team samenwerken. Jins ontdekken wat engagement is en worden uitgedaagd om een bewuste keuze te maken over hun engagement van het volgende jaar. En wie weet zorgt die goede start er wel voor dat ze een jaartje langer in leiding blijven.

Schaf je jintak dus niet af. Gebruik het jinjaar om je jins goed te begeleiden, zodat ze een jaar later echte topleiding worden.

Tip: laat je jins al eens proeven van leiding zijn. Organiseer jinstages, zo kunnen jins de leidingsploeg een beetje helpen én leren ze zelf bij. Win-win-situatie!