Nieuwe ouders

lange rij ouders en scouts staan arm in arm naast elkaar

Help, er staan nieuwe ouders voor het scoutslokaal! Voor hen is het even spannend als voor jullie. Ze weten vaak nog niet veel en hebben vragen. Hier vind je enkele tips om ze meteen te informeren over alles wat ze moeten weten.

Aan de slag met nieuwe ouders

Spreek goed af wie de ouders waarover informeert. Is het de taak van één bepaalde (groeps)leid(st)er om alle leden in te schrijven en meteen ook de specifieke groepsinformatie mee te geven? Of kan iedereen van de groep dat doen? En bestaat er een lijstje wat je zeker moet zeggen?

Als leiding ben je het eerste aanspreekpunt. Stap zelf af op nieuwe ouders en stel je voor. Laat hen weten bij wie ze terechtkunnen voor vragen. Maar ook voor opmerkingen en complimentjes.

Tips

• Nieuwe ouders hebben nood aan veel info. Bezorg hen de specifieke groepsinformatie: wanneer gaat de activiteit door, hoe kunnen ze hun kinderen inschrijven, wat moeten leden meenemen of aandoen.
  • Vertel hen via welke kanalen gecommuniceerd wordt. Is er een Facebookgroep of -pagina, staat alles op de website of krijg je alle info in je mailbox? Hoe duidelijker de communicatie, hoe minder verwarring en frustratie.
  • Maak een wie-is-wie, zo weten ouders wie ze moeten contacteren. Dat is niet alleen efficiënt, maar schept ook vertrouwen.

Handig voor ouders

Nieuwe ouders kunnen veel opsteken van De kleine gids. Klein van omvang maar groot van inhoud! Voor de ouders is dat een ideale kennismaking met Scouts en Gidsen Vlaanderen. Het geeft beknopt weer wie we zijn en wat we doen. Nieuwe ouders krijgen het boekje in januari in de bus. Je kan het hen uiteraard ook al digitaal bezorgen.

Niet alle nieuwe ouders  spreken of begrijpen goed Nederlands. Bezorg hen een anderstalige folder. Deze folders in het Pools, Russisch, Chinees, Roemeens, Spaans, Arabisch, Frans, Engels leggen uit wat scouting is.