Zoek
Jonggivers

Sluipen in het donker is voor jonggivers hun tweede natuur. Dus hé, met dit spel kan je jonggivers in het donker laten spelen. Of maak hiermee je eigen sluipspel. Minder is meer!

Het spel

jonggivers sluipen per patrouille om een kamp binnen te geraken. Eénmaal binnen, hebben ze 5 minuten om de symbolenkaart die in het kamp ophangt te onthouden. Terug in hun eigen kamp, moeten ze proberen op een leeg blad de inhoud van de symbolenkaart over te tekenen. De patrouille is gewonnen die het best het blad overgetekend heeft.

Gevarieerde variaties

  • In het kamp hangt een rode sok (of iets anders). Te pakken gekregen = een voordeel (zoals extra tijd, extra tips, een leiding kunnen winnen, ...).
  • Patrouilles sluipen bij elkaar binnen. Elk kamp heeft dan een blad met tekens en een leeg blad.
  • Een derde post in het spel waar ook iets te rapen valt.
  • Op het speelterrein hangen extra tips, bv. lichtgevende spookjes (fluovestjes). Wie een spookje heeft, kan 1 fout rechtzetten.
  • Indien overdag gespeeld: de 2 kampen worden donker gemaakt (bv. in het lokaal) en tussen de kampen wordt geslopen.
  • Zwerfvuil binnenbrengen = extra tips voor symbolenkaart.
  • Spookjes = ecologische tips die men moet vertellen als bewijs dat men een spookje in het bos heeft gezien
  • Kraan dicht bij poetsen van tanden, brooddoos mee op dagtocht, plastiek niet laten branden in het kampvuur, herbruikbaar sjortouw gebruiken.

Spelen als een pro

  • Probeer voor deze jaarthemanacht een openbare locatie donker te krijgen. En speel dan dáár dit sluipspel.
  • Leiding, probeer zelf actief mee te doen. Bv. zorg voor een eigen kamp, laat de jonggivers jou enkele minuten winnen, ...
  • Alle jonggivers moeten actief meedoen, natuurlijk:
    • Bijvoorbeeld door pas een tweede keer in een kamp te mogen komen als iedereen er een keer geweest is. Bijvoorbeeld dat je een eerste keer in het kamp 5 minuten binnen mag, een tweede keer 3 minuten, enzominder.
    • Bijvoorbeeld door ook een aparte rol te voorzien voor de jonggivers die graag raadsels oplossen (bv. door te werken met een vertaalsleutel voor de symbolenkaart). Behalve voor de jonggivers die graag lopen...
  • Zorg dat alle jonggivers gemotiveerd blijven. Introduceer bijvoorbeeld om de 15 minuten een nieuwe regel, zoals extra kaarsjes om uit te spuiten in het bos vooraleer men het kamp mag ingaan.

Symbolenkaart

  • Relevante logo's zoals jaarthemavuilbak, jonggiverrugzak, alle tekens vanop de basispeilersdobbelsteen, belofteteken, 3 scoutsvingers, ... Maar ook: recyclagesymbool, Earth Hour, spaarlamp, ... En spelen met de richting van die logo's: afdrukken op zijn kant, op zijn kop, ...
  • Die logo's komen in een bepaalde vorm, dus niet gewoon in een raster want anders te gemakkelijk.
  • Mogelijkheid: niet louter natekenen, maar laten puzzelen wat waar komt.

Gebruik bijvoorbeeld gerust onderstaande symbolenkaart. Weet dat deze afbeelding de komende tijd er meer Photoshop en minder MS Paint zal gaan uitzien...

Licht opgestoken bij ploeg Jonggivers.