Zoek
Kabouters/welpen

"Akkoord, minder is meer, maar wie heeft het licht gestolen?" Een spel van ploeg (zee)welpen/kabouters.

De dromenfabriek is samen gekomen voor een belangrijke spoedvergadering, want ze zitten met een heel groot probleem. De welpen/kabouters hebben ontzettend veel dromen en dat vinden ze fan-tas-tisch. De fabriek draait dan ook op volle toeren, daar kan baas Klaas weinig over zeggen! Helaas worden ze de laatste tijd lastig gevallen door onbekenden die de dromen van de kinderen saboteren. Ze hebben namelijk het licht gestolen! En iedereen weet dat sommige kindjes bang zijn in het donker en hierdoor niet meer kunnen slapen. Dit is een grote ramp voor de fabriek! Als de kinderen niet meer kunnen dromen, hoe kunnen zij dan nog de mooiste taferelen laten afspelen?

Plots merkt Vaak, die ook werkt in de dromenfabriek, iets op. Hij ziet iets glinsteren in de hoek van de kamer. Hij loopt er heel voorzichtig naartoe en vindt achter een spiegeltje een pakje lucifers. Plots krijgt hij een idee. "Hé baas Klaas", roept hij. "Breng mij eens een kindje, ik heb een idee!" Baas Klaas doet wat Vaak zegt en zoekt een slachtoffer. Vaak steekt een lucifer en vraagt aan het welpje: "Ben je nu nog bang?" "Oh nee", zegt de welp/kabouter: "Dit is fantastisch!" "Hé maar", roept baas Klaas uit! "Als we nu nog meer lichtbronnen kunnen vinden, dan kunnen we alle bange kindjes een lichtje bezorgen, waardoor ze niet meer bang zijn, weer kunnen slapen en wij dus weer de mooiste taferelen kunnen maken! Hij roept alle werknemers bij elkaar die gehaast naae andere lichtbronnen beginnen zoeken. Er worden nog meer helpers gevraagd."

Speluitleg

Doorheen de kamer liggen verschillende tips verspreid die telkens naar een andere lichtbron leiden. Wanneer ze alle tips hebben opgelost, hebben ze allemaal alternatieven voor een groot licht gevonden!


Escape room

1. Kinderen komen binnen en krijgen de tip: "Raak mij aan en ik geef een hint".

  • Kistje 1
  • Leid(st)er verkleed als een dier in een slaapzak
  • Hint van het dier: ga op zoek naar een sleutel via deze schatkaart en open de juiste kist. (onzichtbare kaart: teken met citroensap een boodschap op papier, als je hier een lucifer onder houdt, komt de boodschap naar voor en kunnen ze de volgende lichtbron terugvinden). Éénmaal de sleutel gevonden, kunnen ze een kist openen waar kaarsen en een memory spel in zitten Met deze kaarsen kunnen ze het lokaal een beetje verlichten en de memory oplossen. Bij deze memory kunnen ze ook al een hint krijgen van wie het licht gestolen heeft. Let op! Er is één groepje dat niet bij elkaar hoort, deze moet je schrappen van de verdachtenlijst. (in totaal zijn er 12 paren te vinden, waarvan 2 kaartjes niet bij elkaar horen, deze halen de leden naar beneden).

 

2. Opdracht verstopt in het deksel van de eerste kist: Ik zorg voor het plezier van kindjes. Als ze me zien, willen ze mij meteen vastnemen. Als ik stuk ga maak ik heel kort, heel veel lawaai en sommige mensen verstoppen iets in mij. Wanneer je me vult met een speciale lucht en me niet goed vasthoudt, ben ik weg. Doorbreek mijn geheim en je vindt de volgende tip.

  • De leden zoeken de ballon, doorprikken hem en lossen de volgende tip op. "Ik hang hoog en droog je kan enkel aan mij als je groeit."
  • Ballon zit verstopt in een omgedraaide emmer.
  • In de enveloppe hoog aan de muur zit een foto van iemand die niet de dader is, en een sleutel voor het volgende doosje (doosje 2).
  • In de enveloppe zit ook een opdracht: Maak de puzzel en je ontdekt wie het niet gedaan heeft. -> puzzel = een foto met dieren (alle dieren naar beneden).


3. In doosje 2 vinden de leden de volgende opdracht: "Het volgende slot krijg je open door klein te starten en een groot te eindigen."

  • In het kistje zitten foto's van allemaal dieren, die ze van groot naar klein moeten ordenen. Op de foto's staat weer met "onzichtbare inkt" een nummer geschreven. Als ze met de kaarsen onder de foto's gaan en de foto's in de juiste volgorde leggen, kunnen ze het volgende slot openen. Dit slot geeft toegang tot een kistje 3.
  • In het kistje zit ook een alfabet. De leden moeten zelf op zoek gaan met wat ze dit moeten verbinden. Dit doen ze door de blikjes op het salontafeltje te linken met elkaar, en te sorteren op alfabet. Van zodra ze de driecijfercode hebben gevonden, kunnen ze het slot openen van het kistje 4 dat ook op het salontafeltje staat. In het kistje zit een knijpkat en volgende de tip: "Als je me in beweging brengt, dan geef ik licht." Op dit moment worden de kaarsen uitgeblazen.


4. Plots start een leid(st)er met dagdromen. Ze droomt over een zoektocht naar een licht waar ze geen moeite voor moet doen, dat vanzelf blijft branden en heel lang meegaat, zodat ze haar mooie dromen op papier kan na tekenen en ze zo nooit meer kan vergeten. Dit doen ze door het boek en de kaart te vinden.

  • In een dik boek zit de kaart, een kaart van de ruimte/het lokaal waarop een kruis staat. (zelf te tekenen) Het kruis wijst de muur aan waar de kaders hangen, drie smurfen met andere kleuren broekjes en mutsjes aan. Er zitten drie gekleurde flesjes verstopt doorheen de hele ruimte, op elk flesje staat een cijfer en wanneer ze de flesjes in dezelfde volgorde zetten als de kleuren van de broekjes, vinden ze opnieuw een code.
  • In de kistje 5 zit een zaklamp/koplamp en een tip "de dader is een jongen" en de opdracht: Ga op zoek naar een konijn (of ander dier = leiding) en kijk wat hij in zijn handen heeft.
  • Het konijn heeft een dichtgevouwen bloemetje vast en een briefje. Op het briefje staat: "Leg het bloemetje in het water en je krijgt een nieuwe tip".
  • Tip: "De dader draagt geen bril". In het water ligt een volgende sleutel.

 

5. In doosje 6 zitten 6 paspoorten. Deze hebben het niet gedaan.

  • In het doosje zit ook een nieuwe opdracht: "Schijn met de zaklamp over de muur en volg het reflecterende spoor."
  • In het doosje zit ook een nieuwe sleutel.


6. Het reflecterende spoor brengt hen naar een nieuw doosje (6). In het doosje zit volgende tip: "De dader draagt een muts", volgende opdracht: "Los de rebus op" en een sleuteltje.

  • Rebus: "De dader heeft niets vast".

  • In het volgend doosje (7) zit een nieuwe opdracht "Luister naar het lied en zoek de volgende lichtbron"
  • Het liedje 'In de disco' van Samson en Gert wordt afgespeeld.
  • Bij de discobol ligt een nieuwe sleutel.

 

7. In het doosje 8 zit een tip "ik ben niet gevaarlijk" en de nieuwe opdracht: "Ga op zoek naar de grootste lichtbron, deze kan je vinden door vragen te stellen aan de wijze man. Let op! Je mag enkel ja-neevragen stellen."

  • Nu vinden ze het groot licht terug. Terwijl het licht aan is, kunnen ze kijken wie de dader is. Wanneer ze de dader gevonden hebben ,roepen ze hem heel hard.

 

Eindverhaal

Enkele dieren uit het bos komen heel moe uit hun bed gekropen en vragen aan de leden wat het probleem is. De leden willen natuurlijk weten waarom ze het licht gestolen hebben. Plots begint één van de dieren te wenen: "Het spijt ons zoooo, we wouden het licht helemaal niet stelen, maar we werden er helemaal gek van. Wij leven in een bos, daar hoort helemaal geen licht te zijn! Maar de straatlantaarns die ze naast ons hebben gezet en de lichten van de voorbij rijdende auto's maken ons telkens opnieuw wakker en daardoor kunnen wij niet slapen... We waren zo moehoehoe."

Een tweede dier valt hem bij: "Ik heb hem geholpen, want ik keek zo graag naar de sterren en door al dat licht was dat niet meer mogelijk. Het licht vervuilt de lucht, waardoor wij helemaal niets meer konden zien van de sterren. Daarom hebben wij het grote licht mee genomen. Ondertussen hoorden we wel dat jullie niet meer konden slapen en dat daardoor de dromenfabriek bijna zijn door moest openen. Dit vonden wij heel jammer, want wij dromen zo graag en we wilden helemaal niet dat de dromenfabriek zou sluiten! Daarom hebben we jullie toch enkele kleine lichtbronnen willen tonen, die minder vervuilend zijn en daarenboven ook veel gezelliger dan een groot licht! Zo kunnen jullie weer slapen, hebben wij geen last van het grote licht en kan de dromenfabriek gelukkig weer verder doen. Nu zijn we allemaal blij! Joepieee!"

 

Tools