Zoek
Kapoenen

Kapoenenleiding,

met dit leuke spel zullen jullie kapoenen het licht zijn in het donker van jaarthemanacht. Doet er iemand nu het licht uit? Minder is meer!

Thema

 De professor weet: "In de nacht gaat het licht uit om energie te sparen. Om toch nog licht te hebben in de donkere nacht kunnen wij kapoenen ons eigen licht maken op een natuurvriendelijke manier!"
De kapoenen gaan namelijk hun energie opwekken door ... te trappen op een fiets.

Wanneer de kapoenen trappen, gaan er lampjes branden in een doos. Aan de fiets maak je als leiding een kabeltje vast. Dit kabeltje loopt in een doos. In die doos zitten dan gaten met achteraan zaklampen. Wanneer jullie kapoenen trappen op de fiets, zet je als leiding achterin de doos een zaklamp aan. Zo fietsen de kapoenen tot al de zaklampen branden en ze een doos vol licht hebben!

Het trappen op de fiets verdienen de kapoenen door opdrachtjes uit te voeren die goed zijn voor de natuur en daarom dus voor de wereld. De kapoenen gaan voor zoveel minuten als er in een uur zitten. Eén uur? Aja, Earth Hour!

De opdrachtjes

  • Kleren wisselen: een kapoen stapt uit het lokaal. De andere kapoenen in het lokaal wisselen kledingsstukken. Wie buiten stond, moet raden wat er is verwisseld. In deze variant spelen we dit door aan te duiden wat er in de ruimte niet goed is voor het milieu. Denk aan zaken zoals een raam dat open staat, de verwarming die aanstaat, een radio die blijft spelen, ....
  • Verschillende soorten afval rapen rond het lokaal. Een heuse afvalbingo dus. En nadien: sorteren!
  • Koppig afval: de groep verdeel je in twee. De leiding krijgt een touw rond de middel en stelt stukjes afval voor. De kapoenen proberen om de beurt de leiding naar de overkant te trekken waar de vuilnisbak staat.
  • Tikkertje afval: het afval wil je tikken. De kapoen die wordt getikt, belandt in de vuilnisbak (een afgebakend vierkant). Hieruit bevrijd worden kan als een andere kapoen je in het vierkant komt knuffelen.
  • Lekkerland- viesland: wat hoort er thuis in het bos?
  • Vieruurtje: iedereen brengt een eigen stuk fruit mee. Dit deel je in bij het vliegtuig (komt van buitenland) of bij het huisje (komt uit België).
  • Mijnenveld: 3 velden met één veld voor de fiets, één voor de auto en één voor de trein. Binnen de velden liggen hindernissen. De fietser krijgt er minder dan de trein en de trein minder dan de auto. En zo om ter eerst aan het lokaal.
  • Ijsberenspel: verschillende ijsschotsen liggen verspreid in de ruimte (grote papieren) waarop de pinguïns staan. Elke dag komt de ijsbeer jagen. Hij eet enkel de pinguïns op die niet op een ijsschots staan. Doordat de aarde warmer wordt, smelten er steeds meer ijsschotsen waardoor de pinguïns in het water vallen en de ijsbeer hen opeet. Ben je opgegeten, dan word je mee een ijsbeer.
  • Het licht is uit: je geblinddoekt door het lokaal laten leiden door je medekapoen.
  • Doe zoveel mogelijk dikke truien aan.
  • Geef een ijsblokje door met heel de groep zonder dat het op het einde gesmolten is.


Licht opgestoken bij ploeg Kapoenen.