Zoek
Zeescouts

Minder is meer! Zeker met dit spel voor scheepsmakkers, zeeverkenners en loodsen. Of zoek je jaarthemanachtinspiratie voor een andere zeescoutstak? Kijk op de pagina voor zeehondjes en zeewelpen.

Concept

De groep wordt opgedeeld in twee teams: de Piraten en de Kustwacht. De Piraten willen de handelsroute saboteren door de verschillende boeien op het vaarwater tot zinken te brengen. Dit is echter niet zo eenvoudig. De bouwer van deze handelsroute zorgde ervoor dat boeien niet zomaar door milieuonvriendelijke materialen tot zinken kunnen gebracht worden. Enkel natuurlijke elementen en een ecologische houding van de Piraten kunnen hen doen slagen in hun opzet. Het doel van de Kustwacht is daarentegen om de handelsroute te beschermen en het zinken van de boeien te verhinderen.

Speluitleg

Beide groepen krijgen een kaart met daarop zes locaties, vernoemd naar types boeien. De zes locaties liggen op ongeveer 500 meter van elkaar verspreid in een bosrijke omgeving. In een stedelijke omgeving best een grotere afstand gezien men gemakkelijk zichtbaar is in rechte verlichte straten.

De Piraten vertrekken als eerste naar een boei naar keuze, onder begeleiding van een leider met gsm of walkietalkie terwijl de Kustwacht op de startlocatie wacht. Eenmaal toegekomen op de eerste locatie, verwittigen de Piraten de Kustwacht dat ze aangekomen zijn aan boei X. De Kustwacht kan nu de achtervolging inzetten en trachten de Piraten tegen te houden. Om de boei tot zinken te brengen, moeten de Piraten een opdracht uitvoeren die bij deze specifieke boei hoort. Deze opdracht wordt door de begeleidende leider uitgelegd. De opdracht moet tot een goed einde gebracht worden voor de Kustwacht ter plaatse is. Indien dit lukt, is de boei gezonken en kunnen de Piraten terug vertrekken voor de aankomst van de Kustwacht. De Piraten kiezen nu een nieuwe boei om tot zinken te gaan brengen.
Indien de Kustwacht de piraten al kan tegenhouden en/of onderscheppen voor of tijdens het tot zinken brengen van de vierde boei, wisselen de twee teams van rol. Iedere gezonken boei levert het team 1 punt op, het verhinderen van het zinken levert het andere team 1 punt op.

De verschillende boeien en bijhorende opdrachten zijn:

Kardinale boei

Bij deze boei hangt een plastiek zak in een boom gevuld met restafval, PMD, papier & karton... Deze zak fungeert als piñata. Een piraat wordt geblinddoekt en moet de plastiek zak met een knuppel kapotslaan. Indien de zak leeg geslagen is, moeten de andere piraten zo snel mogelijk al het afval sorteren en in de juiste zak/bak steken. Indien dit lukt voor de Kustwacht aankomt, mogen ze vertrekken naar een volgende boei naar keuze.

Bakboordboei

De Piraten worden in twee teams opgesplitst en op een voldoende grote afstand van elkaar geplaatst. Met een knijpkat/hand aangedreven zaklamp moeten ze het woord "EARTHHOUR" doorseinen met morsecode.
Stuurboord boei: Aan de ene kant staat een volle emmer, aan de andere kant een leeg emmertje. Met de hulp van een vergiet en teamwork moeten de Piraten de lege emmer vullen tot een bepaalde hoogte met zo weinig mogelijk waterverspilling.

Veiligvaarwaterboei

Een speelgoedwagentje moet een afstand van 2 meter zien te overbruggen met behulp van windenergie. Om de wagen beter voorruit te laten gaan, krijgen de Piraten enkele satéstokjes, een blad papier, een stoffen zakdoek en wat plakband ter beschikking. De windenergie wordt gecreëerd door de Piraten die blazen vanaf de startlijn.

Splitsingsboei

De Piraten worden opnieuw in twee teams verdeeld. Beide teams krijgen een sterrenbeeldgids. Het ene team moet met theelichtjes (een deel van) een sterrenbeeld op de grond uitzetten. Eenmaal ze klaar zijn, moet het andere team raden welk sterrenbeeld uitgezet werd.

Bijzondergevaarboei

De piraten moeten een vuurtje aansteken met enkel de hulp van een magnesiumstick. De proef is geslaagd wanneer een touwtje doorgebrand kan worden 25 cm boven de grond. – Optie om deze boei verplicht als laatste te nemen. Deze boei is dan de vuurtoren (het einde van de vaarroute) en wordt dan het kampvuur waar alle scheepsmakkers na het spel samen het avondlied kunnen zingen, een marshmallow eten, een korte 'minder is meer'-bezinning...

Benodigdheden per boei

  • Knuppel, zak met afval + bakken om in te sorteren
  • Morsecode x 2
  • Zaklamp
  • Twee emmers en een vergiet
  • Speelgoedwagentje, satéstokjes, zakdoek...
  • Theelichtjes en sterrenbeeldgids (google: "sterrenbeelden in de zomer")
  • Magnesiumstick en touwtje

Dit spel is zowel voor scheepsmakkers als voor zeeverkenners en loodsen. Voor de zeeverkenners en loodsen kan het speelveld uitgebreid worden en kunnen moeilijkere opdrachten gebruikt worden.

Licht opgestoken bij ploeg Zeescouting.