Voorbereiding van je buitenlands kamp

Jins lezen de kaart.

Geen buitenlands kamp zonder voorbereiding. Werk stap voor stap, maand na maand aan je buitenlandse kamp en maak de voorbereiding zo minder zwaar. Stel samen met de leden een planning op om het kamp samen te organiseren. Ter inspiratie kan je deze tijdslijn gebruiken.

September – Wilde ideeën en ruwe planning

Bij de start van het jaar stel je een ruwe jaarplanning op die je bespreekt met je leden. Wilde ideeën rem je voorlopig niet af, inspiratie komt van overal.

Scouts op een bergpad, hoog in de bergen.

Oktober – Welk kamp?

Het soort kamp (trektocht, weg met de fiets, kamperen…) is belangrijker dan de bestemming en er zijn meer mogelijkheden dan je denkt. Als je kiest voor een uitwisseling of project, zoek dan op tijd naar subsidies. Je moet de aanvragen vaak lang op voorhand indienen. Meer info over subsidies vind je in het Internationaal Kampvisum.

November – Waarheen?

Als het soort kamp bepaald is, kan je op zoek naar bijpassende bestemmingen. Bijvoorbeeld, je kan moeilijker gaan fietsen in de bergen en bergbeklimmen in Nederland. Toets regelmatig af of de ouders akkoord gaan met de plannen om latere conflicten te vermijden.

December – Knopen doorhakken, centen zoeken en kamp registreren

Kies samen een bestemming waar iedereen in de mate van het mogelijke tevreden over is. Stel een budget op en registreer je kamp.

Januari – Vervoer en verzekeringen

Informeer je over wat wel en niet verzekerd is in het buitenland. Denk na over het transport naar je bestemming en tijdens het kamp

Handig, op de website Buitenlandskamp.be kan je op zoek naar een groep die een bus wil delen. Jullie kunnen samen de bus nemen of afspreken dat de ene groep de heenrit gebruikt, en de andere de terugrit. Goedkoper én beter voor het milieu.

Februari – Internationale extra’s

Een uitwisseling met andere scouts tijdens het kamp is een tof extraatje. Het levert misschien een leuke en/of gratis kampplaats en activiteit op.

Gidsen op internationaal kamp

Maart – Inhoud gezocht

Je kamp krijgt vorm, maar hoe vul je de dagen? Ook een buitenlands kamp heeft een programma nodig. Betrek je leden zeker bij dit deel van de planning.

April – Formaliteiten en administratie

Update de kampregistratie en verzamel de individuele steekkaarten en toestemming van de ouders. Stop de documenten die mee moeten op kamp alvast in een map. Zorg dat je deze document ook online kan raadplegen: mail ze naar jezelf of bewaar ze op Google Drive. Stel je concrete plannen voor op een infoavond voor de ouders.

Mei – Materiaal

Breng de EHBO in orde en verzamel het materiaal. Controleer de regelgeving van je bestemming, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Juni – Puntjes op de i

Controleer alles voor de laatste keer. Je bent vertrekkensklaar.

Jins staan met een vlag in de handen op een overhellende rots in Noorwegen

Juli of augustus – Maak dat je weg bent!

Inpakken en wegwezen! Maak van het buitenlands kamp een onvergetelijke ervaring. Veel plezier!

Augustus – Nagenieten en evalueren

Na een geslaagd kamp evalueer je het kamp met je leden en vertel je de kampverhalen tijdens een fotoavond aan de ouders (en aan elkaar). Deel ook je kampplaatsen met andere groepen op Buitenlandskamp.be.

Veelgestelde vragen

Meer veelgestelde vragen