Ecologisch op buitenlands kamp

jins op tocht in bergen

Gaan jullie op buitenlands kamp? Ga de uitdaging aan en kies voor duurzamer vervoer. Je spaart er de planeet mee en het geeft je kamp een scoutesker, avontuurlijker tintje.

Op kamp zonder vliegtuig!

Info over de impact van vliegreizen vind je op Zomer zonder VliegenZe hebben ook een handige reisgids met duurzame alternatieven.

Met een gehuurde bus neem je meer materiaal mee. Lees: tenten, check! Foerage, check! Geen problemen met zakmessen, check! Ze zetten je af waar je écht moet zijn, je bent flexibeler en het creëert meer groepsgevoel. En ook: een bus is goedkoper én toch ecologisch.

Met trein en bus kan je zelfs een tussenstop maken en meerdere landen of steden ontdekken. Want minder is meer...

Wist je dat?

• … je met de app Rail Planner alle treinen in Europa kan opzoeken? Zo kan je gemakkelijk een buitenlands kamp met de trein plannen en ter plekke alternatieve oplossingen zoeken, de app werkt ook offline.
  •  ... de NMBS je verder kan helpen met het organiseren van je internationale treinreis als groep? Dat kan via 070 79 79 81 of via e-mail
  • … er verschillende bedrijven zijn die busreizen coördineren? Zo kan de bus die jullie afzet op jullie kampplaats in Slovenië een stadje verder de volgende scoutsgroep oppikken om weer mee naar België te nemen. Zo sparen jullie geld uit én rijden er geen lege bussen rond.
  • … je zelfs op relatief kleine afstanden, zoals Brussel-Berlijn, veel kan besparen op je ecologische voetafdruk op basis van je vervoersmiddel? Zo is vliegen vier keer vervuilender dan reizen met de auto of de trein, en acht keer vervuilender dan de bus.
  • … lange reizen met het openbaar vervoer absoluut niet saai zijn? Pas jullie lievelingsspelletjes aan jullie omgeving aan en geef ze een heel nieuwe dimensie!
  • … de trein je sneller vanuit Brussel naar een andere Europese stad brengt dan je denkt. Check hiervoor website van Trainline .