Zoek
Word leiding bij Open Kamp!

Open Kampen zijn scoutskampen voor kinderen uit kansarme gezinnen, kinderen uit instellingen, asielzoekers, … die niet zijn aangesloten bij een jeugdbeweging. Ze worden meestal in augustus georganiseerd per gouw (sommige gouwen werken samen).

Met vragen kan je terecht bij openkamp@scoutsengidsenvlaanderen.be of op het nationaal secretariaat 03 231 16 20, vraag naar Hans Van Kerckhove.Wie zoeken we?

Openkampleiding ...

  • heeft een hart voor kinderen en jongeren, ook voor hen die het moeilijker hebben;
  • staat open voor nieuwe medeleiding uit andere scouts- en gidsengroepen die je onderdompelen in de knepen van een Open Kamp;
  • moet geen scout of gids zijn, ervaring in het jeugdwerk is voldoende;
  • hoeft geen kennis te hebben over de doelgroep.

Praktisch

  • Je bent vooral net voor en tijdens de zomer bezig met het kamp: een kamp voorbereiden, op huisbezoek gaan, ... En tijdens het jaar eens een foto-avond of een uitstapje voor de leiding, ...
  • De meeste Open Kampen duren ongeveer één week (5 tot 8 dagen).
  • Open Kampen zijn meestal in augustus. Precieze data vind je op de gouwwebsites.
  • In de Ardennen of Vlaanderen, in een kamphuis of op een weide. Als deel van een groepskamp of alle takken apart. En soms gaat een Open Kamp op trektocht.

Waarom meegaan op Open Kamp?

Omdat Open Kamp een verrijking is voor jezelf als leid(st)er en voor je eigen scouts- en gidsengroep.

  • Je leert experimenteren met begeleidershoudingen, je eigen grenzen kennen en het verhaal zoeken achter het gedrag van de leden, …
  • Je leert heel wat van je medeleiding: nieuwe groepsspelen, tradities, manieren van belonen, …
  • En je ervaart welke drempels er zijn voor kinderen en ouders om deel te nemen aan een kamp en lid te worden van de scouts.

Welke talenten heeft OpenKampleiding?

  • Enthousiast. Daarvoor hoef je lang geen spring-in-‘t-veld te zijn. Je kan ook gewoon heel luisterbereid zijn.
  • Geduldig. Op dat vlak ben je net iets ‘slimmer’ dan de leden. Je probeert zoveel mogelijk zicht te houden op het waarom kinderen zich zo gedragen en beoordeelt hen niet enkel op hoe zich dat uit. Je mag af en toe eens overkoken, anders is het niet werkbaar.
  • Kan en mag al eens fouten maken, daar kan je van leren ook door feedback van de andere leiding.
  • Vindt evalueren belangrijk. Niet alleen de leden, maar ook jezelf. Alles wordt 's avonds, als de kinderen in bed liggen, besproken, om het ‘op maat’ leiding geven te bevorderen.
  • Goed in ‘creatief leiding geven’. Je gebruikt die capaciteit als je de aandacht wil afleiden van een conflict, de sfeer erin wil brengen, leden motiveert, straft, inspeelt op wat iemand graag doet, … Net als in een gewone groep dus, maar misschien nog net iets meer.