Overnachten op tocht

Scouts en gidsen logeren onder een afdak

Een slaapplaats zoeken tijdens een driedaagse kan spannend zijn. Zo zorg je voor een goede slaapplaats onderweg…

Slaapwel!

Overnachten buiten het kampterrein kan een leerrijke ervaring zijn. Het onbekende vraagt om plantrekkerij en zelfwerkzaamheid. Als leiding blijf je altijd verantwoordelijk voor de slaapplaats van je leden, ook als ze op tocht zijn. Regel dit best op voorhand.

Regels?

Twee- en driedaagse

1. Mogen leden zonder leiding op twee- of driedaagse?
    Tot kabouters, (zee)welpen

Neen.

Jonggidsen, jongverkenners, scheepsmakkers

Ja, tweedaagse mag als het voorbereid wordt zoals een dropping.

Gidsen, (zee)verkenners en jins, loodsen

Ja, driedaagse mag als het voorbereid wordt zoals een dropping.

2. Mogen leden op twee- of driedaagse zelf een slaapplaats zoeken?
    Jonggidsen, jongverkenners, scheepsmakkers

Neen, de leiding zorgt voor een slaapplaats en slaapt ter plaatse.

Gidsen, (zee)verkenners

Ja, de leiding gaat ter plaatse controleren.

Jins, loodsen

Ja.

3. Mogen leden op twee- of driedaagse zonder leiding slapen?
    Jonggidsen, jongverkenners, scheepsmakkers

Neen, leiding moet onmiddellijk bereikbaar zijn bij problemen en 's nachts toezicht houden.

Gidsen, (zee)verkenners en jins, loodsen

Ja, als leiding en leden elkaar kunnen bereiken.

Tips

• Begin op tijd met een slaapplaats te zoeken. Zoek voor je op kamp vertrekt al een oplossing of neem tijd om tijdens het voorkamp een slaapplaats te regelen. (In sommige Waalse gemeentes is het zelfs verplicht je slaapplaats op voorhand vast te leggen.)
  • Ga op voorhand op zoek naar andere groepen die op kamp gaan in dezelfde regio om een eventuele kampplaatsswitch voor één nacht te doen.
  • Vraag of de kampplaatsuitbater een leuke overnachtingsplaats weet waar de groep een nachtje kan verblijven.
  • Vrijkamperen in de natuur is mogelijk, maar enkel op de daar voorziene locaties. Op Bivakzone vind je de locaties waar je voor één nachtje je tentje mag opslaan. Let wel, deze hebben elk aparte regels en staan geen grote groepen toe. Ideaal om per patrouille op tocht te gaan?
  • Vermijd deur- aan deurbezoeken. Veel buren beschouwen dit als overlast, zeker in regio’s waar veel kampen doorgaan.
  • Doe een wederdienst! Kunnen leden iets terugdoen voor de boer die zijn schuur ter beschikking stelde? Wie weet blijkt een van je gidsen wel een kei in hooibalen stapelen? Of is een jongverkenner een professioneel koeienmelker?