Tips voor je alcoholbeleid

Scoutsleider in uniform met drankje in zijn hand.

Jullie hebben een alcoholbeleid opgesteld. Maar wat nu? Hoe zorg je ervoor dat iedereen het naleeft? En hoe draag je het beleid uit?

Tips om je alcoholbeleid uit te dragen

• Pas het beleid consequent toe. Als je het af en toe gebruikt, heeft het geen nut.
  • Spreek elkaar aan op ongepast gedrag. De hele groep heeft verantwoordelijkheid, niet alleen de groepsleiding.
  • Communiceer over je beleid. Ouders weten vast wel dat leiding 's avonds een pintje drinkt. Het werkt geruststellend dat ze weten dat hier een duidelijk kader voor is. Dat is goed voor het imago van je groep.
  • Vergeet ook speciale momenten niet. Maak ook afspraken voor je bezoekdagen, groepsfuiven of kasactiviteiten.
  • Leg uit waarom deze afspraken belangrijk zijn. Als leiding draag je altijd de verantwoordelijkheid voor je leden (ook al slapen ze). Wist je dat de verzekering niet tussenkomt bij schade of een ongeval als het veroorzaakt werd door iemand onder invloed?
  • Leer bij van je collega-(groeps)leiding: vraag aan de districtsraad hoe andere groepen het aanpakken.
  • Vermijd groepsdruk. Sommigen willen geen alcohol drinken, respecteer hun keuze. Speel ook geen drankspelletjes of andere activiteiten met alcoholgebruik als doel.
  • Zijn jullie op leidingsweekend? Er zijn misschien geen leden om voor te zorgen, maar draag zeker zorg voor elkaar.

Wat als het toch uit de hand loopt?

• Blijf zelf rustig.
  • Dronken personen zijn niet in staat om een gesprek te voeren. Zorg vooral dat ze niet méér drinken. Laat ze water drinken, zorg dat ze veilig gaan slapen of verwittig de hulpdiensten als je de situatie niet vertrouwt.
  • Ga na waarom iemand te veel drinkt, is er iets individueel aan de hand? Gaat het om groepsdruk, verveling...?
  • Ga tijdens de volgende groepsraad of takraad het gesprek aan. Wat is er gebeurd? Wat zijn de gevolgen? Durf te bekijken of je alcohol- en drugsbeleid nog wel voldoende is en of het geen update nodig heeft.