Sla vooroordelen de grond in

jongen houdt balk vast, meisje klopt balk in de grond. Dat is het beeld van poster stereotiepen.

Vooroordelen hebben geen plaats in onze samenleving en dus ook niet bij scouting. Scouts en Gidsen Vlaanderen verzet zich tegen die vooroordelen. De vrijheid om uniek te zijn is belangrijk voor elke scout en gids.

Vooroordelen

In de geschiedenis zijn grote stappen gezet om discriminatie te bestrijden. Toch doen stereotiepe ideeën over genderrollen je nog altijd onbewust discrimineren.

Meisjes die aan het sjorren zijn terwijl jongens het eten koken. Soms lijkt een activiteit logischer voor een bepaald gender, terwijl bij een andere activiteit of gedrag meteen vragen of vooroordelen ontstaan.

Zo wordt een man die bevelen geeft, als leidinggevend gezien. Terwijl een vrouw al sneller als bazig wordt bestempeld.

Niet alleen onze omgeving, maar de hele samenleving is daardoor beïnvloed. Het hokjesdenken zit in ons systeem ingebakken.

Scouts en gidsen doen niet mee!

Die (onbewuste) vooroordelen laten weinig ruimte voor kinderen en jongeren om op verkenning te gaan. Scouts en Gidsen Vlaanderen wil dat elk kind zich goed voelt in zijn vel, zelfs als dat voor anderen vreemd overkomt.

Vooroordelen zijn een reden waarom iemand zich anders gedraagt dan hij of zij zich eigenlijk voelt. Daarom zeggen scouts en gidsen nee tegen vooroordelen!

Voel je je ergens vreemd bij? Ga dan het gesprek aan!