Weg met wegwerp

Drie Herfstontmoetingsbekers worden aan een kraantje gevuld met water.

De natuur is onze troef, daarom proberen scouts ecologisch te leven. En dus wegwerpmateriaal te vermijden. Bovendien verbiedt de Vlaamse overheid wegwerpbekers, eenmalige drankverpakkingen of niet-herbruikbare glazen flessen op alle evenementen, dus ook op jullie scoutsfuif, eetfestijn of quiz.

Wanneer is een activiteit een evenement?

Een evenement is een periodieke of eenmalige gebeurtenis op het gebied van kunst, cultuur, sport of feesten. Een evenement wordt publiek aangekondigd, vindt plaats op een welbepaald tijdstip en is tijdelijk. Iedereen is welkom op een evenement op publiek of privéterrein, al dan niet tegen betaling.

Wat mag wel?

Je mag wel nog frisdrank uit bijvoorbeeld een blikje in een herbruikbare beker gieten en dat aan de feestganger geven, maar het blikje zelf moet achter de toog blijven. Dat blikje (of petfles of glazen fles zonder statiegeld) moet dan correct gerecycleerd worden. Zo vermijd je dat eenmalige drankverpakkingen of wegwerpbekers in de natuur belanden.

Je kan alleen nog drank serveren in eenmalige drankverpakkingen en wegwerpbekers als je kan aantonen dat 95% ervan ingezameld is en correct gerecycleerd wordt.

Wat moeten we doen?

Hiernaast vind je een flowchart met de beste oplossing voor al jullie evenementen. Of het nu over veel of weinig mensen gaat, ouders en/of leden, eten en/of drinken, voor alles bestaat een oplossing.

flowchart weg met wegwerp

Goed om weten

Een herbruikbare beker is duurzamer dan een wegwerpbeker van zodra je hem zes (polypropyleen) à tien (polycarbonaat) keer gebruikt.

Transparant mat polypropyleen (PP) is duurzamer dan helder transparant polycarbonaat. Niet alleen omdat het makkelijker gerecycleerd kan worden en minder vaak hergebruikt moet worden, maar ook omdat krassen op transparante bekers veel sneller zichtbaar worden, waardoor het na een tijd minder fijn is om ze aan bezoekers aan te bieden.

(Ont)lenen

Als jullie materiaal lenen, draag er dan goed zorg voor. Jullie bepalen hiermee niet alleen of jullie achteraf nog kunnen lenen, maar het heeft ook effect op de bereidheid van andere verenigingen om uit te lenen.

Check bij de gemeente, afvalintercommunale, plaatselijke kringwinkel, plaatselijke event-organisatoren of festivals of zij materiaal hebben om uit te lenen.

Nergens herbruikbare bekers te huur bij jullie gemeente, afvalintercommunale, brouwer of andere verenigingen? Stuur hen dit postkaartje.

Kopen

Van plan om bekers aan te kopen? Neem voor het aantal dan het gemiddelde kleinste evenement als maatstaf en huur bij of was af tijdens grotere evenementen.

Tijdens en na het evenement

Vraag op je evenement een waarborg voor elke herbruikbare beker. Veel mensen beschouwen een plastic beker nog altijd als een wegwerpproduct en gooien hem op de grond.

Zelf afwassen? Zorg voor voldoende droge propere handdoeken en een droogrek, wasdraad en wasknijpers. Zijn het nieuwe handdoeken? Was ze dan voor gebruik, anders absorberen ze amper water.

Zorg voor een droge, schone plek en degelijke, afsluitbare bakken om jullie herbruikbaar eet- en drinkgerei in op te bergen.

Meer info over herbruikbare bekers vind je op de website van OVAM.