Positief sinterklaasfeest

Lachende kinderen met een snoepzakje

Sinterstress? Hier vind je tips voor een positieve invulling van het sinterklaasfeest.

Positieve sfeer

Veel kinderen tellen in de periode van Sinterklaas vol spanning de dagen af tot de Sint langskomt. Ze mogen hem ook echt ontmoeten, ook op de scouts. Dat kan wel spannend zijn, en zorgen voor stress. Dat is niet zo gek: als je het sinterklaasverhaal gelooft, weet die man dus werkelijk àlles van je.

Als leiding kan je ervoor zorgen dat de stress beperkt blijft voor de leden die het bezoek intimiderend vinden. Dwing bijvoorbeeld niemand om Sint of Piet een hand te geven, tegen hen te praten of om op de schoot te gaan zitten. Of vertel je leden wat er gaat gebeuren en wat ze kunnen verwachten wanneer Sinterklaas naar het lokaal komt. Die voorspelbaarheid verkleint de spanning misschien al een beetje.

Geef je leden zelf de ruimte om hun grenzen aan te geven en het feest op hun eigen tempo te verkennen. Stilletjes meekijken op de achtergrond is daarom zeker ook oké!

Hedendaagse Pieten

Al zolang het sinterklaasfeest bestaat, verandert het uiterlijk van Piet doorheen de tijd. Anno 2022 zijn we ons al enkele jaren bewust van vroegere kenmerken van piet die verwezen naar slavernij van zwarte bevolkingsgroepen. Maak daarom komaf met stereotyperende kenmerken. Ook zonder volledig zwarte huid, kroeshaar, rode lippen, oorbellen, etc. en zonder 'knechtje' te spelen, kan je Piet prima 'Piet zijn'. Volg de tijdsgeest en zorg voor jullie eigen creatieve eigentijdse Pieten.

Het geheim van de sint

Het sinterklaasfeest is een feest voor jong en oud. Met andere woorden staat er geen leeftijdsgrens op het sinterklaasverhaal. De ene zal het mysterie van de Sint al wat vroeger door hebben dan de ander. Het is hier de uitdaging om goede afspraken te maken met leden die het geheim al wel kennen. Spreek daarom leden die niet meer in de Sint geloven, of sinterklaas of piet herkennen, er subtiel op aan. Maak er jullie gezamenlijke geheimpje van!