Mentaal welzijn van givers

geblinddoekte scheepsmakkers in rij worden geleid door één ziende

We willen dat elke scout of gids goed in z’n vel kan zitten. En als dat niet zo is, dat je er over kan praten. Maar hoe ga je met dit thema aan de slag als gidsen- en verkennerleiding?

Sfeerbeheer

Niets is belangrijker bij givers dan de groepssfeer. Zorg dat je weet hoe het zit. Sluit de vergadering af met een feedbackmoment. Zo pols je of het gezellig is, of niet zo oké.

Zit de groepssfeer goed in je tak? Geweldig! Dat is niet vanzelfsprekend. Bewaak de goede groepssfeer dan ook. Bedank je leden voor hun inzet en geef hen nog meer verantwoordelijkheid en vertrouwen, dat bevordert de sfeer nog meer.

Is de sfeer minder goed? Feedback en een open communicatie zijn sleutelelementen. Dat moet niet ingewikkeld zijn. Organiseer een teambuilding en hou een groepsgesprek. Spreek eventueel enkele givers apart aan zodat jullie weten wat er aan de hand is. Zoek samen naar oplossingen.

Teambuilding

Givers bouwen actief mee aan hun scoutsjaar. Onderweg vormen ze een hechte groep en leren ze met vallen en opstaan hoe ze samen iets onvergetelijks kunnen creëren. Teambuilding versterkt dat nog meer.

Leiding vs. givers

Laat givers strijden tegen de leiding tijdens een teambuildingsspel. De givers krijgen tijdens een stadsspel een lijst met opdrachten. Die moeten ze uitvoeren zonder dat de leiding hen vindt.

Voor elke geslaagde opdracht, mogen ze er eentje verzinnen voor de leiding. Leiding heeft zo minder tijd om de givers op te sporen. De givers werken samen en beslissen zelf.

Nog leuker? Als de givers winnen, trakteer je hen op frietjes. Gezellig napraten maakt de dag nog leuker.

Positief roddelen

De naam zegt het zelf, tijdens deze opdracht zeg je alleen maar positieve dingen over elkaar. Elk om beurt draait iemand zich met de rug naar de groep. Doe je het al wandelend, dan gaat die persoon vooraan lopen. De rest roept gedurende 1 minuut (of langer als het vlot gaat), alleen maar positieve dingen.

Rekenmachientje

Verspreid post-its over je lokaal, de speeltuin of het bos met daarop cijfers van 1 tot 30 (of meer, afhankelijk van de grootte van je groep). De givers staan ofwel verspreid tussen de post-its, of achter een lijn langs de kant.

De opdracht is simpel: alle post-its in volgorde aantikken. Met enkele extra regels, uiteraard. Er mag maar één persoon per keer lopen, de rest blijft op dezelfde plaats. Je tikt maar één post-it per keer aan. De uitdaging is om dat zo snel mogelijk te doen.

Mijnschacht

Verstop weetjes over je leden in je lokaal. Doe het licht uit en laat de givers in duo op zoek gaan naar de weetjes. Ze mogen enkel een glowstick gebruiken en moeten binnen de 30 seconden terug zijn.

Is de tijd verstreken? Dan moeten ze op de grond liggen tot iemand hen komt redden. Het spel is geslaagd als alle wist-je-datjes verzameld zijn.