Mentaal welzijn van kabouters en welpen

welpen en kabouters oefenen een kruissjorring

We willen dat elke scout of gids goed in z’n vel kan zitten. En als dat niet zo is, dat je er over kan praten. Maar hoe ga je met dit thema aan de slag als kabouter- en welpenleiding?

Samen sterk

Binnen de kabouter- en welpentak is er een groot leeftijdsverschil tussen eerste- en derdejaars. Zet daarom bij het begin van het jaar extra in op groepsversterkende activiteiten. Werken met nesten kan daarbij helpen. En de talenten van elke kabouter en welp in de verf zetten, doet wonderen.

Maak je gebruik van het Jungleboek. Zeker een aanrader! Lees samen het Jungleboek en bespreek de emoties van de dieren. Voel je je ook soms zo vrolijk als Balou of boos als Mowgli? Praten over gevoelens wordt zo eenvoudiger.

Teambuilding

Kabouters en (zee)welpen hechten veel belang aan vriendschappen, al is die vriendschap soms van korte duur. Gebruik daarom je nesten om in te zetten op teambuilding. Laat ze hun talenten gebruiken en samen hun successen vieren.

Inkleding troef!

Verkleed je als excentrieke presentator van een spelprogramma en geef je welpen en kabouters een trofee uit de kringloopwinkel als beloning. Extra spannend wordt het wanneer er een saboteur de boel komt verstoren. Niks werkt beter dan een gemeenschappelijke vijand verslaan! Met een enthousiaste leidingsploeg wordt de sfeer nog leuker!

Portretten tekenen

Iedereen heeft een blad papier met zijn of haar naam in de hoek. Ga per twee zitten en teken een stukje van elkaar: de wenkbrauwen, het haar of de neus. Na het eerste stukje, wissel je van blad. Alle verschillende tekenstijlen bijeen, hilarisch! Ook leuk voor leiding.

De vloer is lava

Geef je leden een aantal voorwerpen (banken, autobanden of blokken) waar ze het terrein mee moeten oversteken. Zoals de titel zegt, is de vloer lava. Als iemand de grond raakt, moet je terug. Je kan een variatie maken die net uitdagend genoeg is voor jouw leden.

Kennismakingsbingo

Maak een bingo met in elk vakje een thema zoals aantal broers en zussen, lievelingsprogramma of tofste spel. Laat je leden de bingo invullen. Daarna lopen ze rond en vragen elkaar naar hun antwoorden. Hebben twee welpen hetzelfde opgeschreven? Dan mogen ze het vakje doorkruisen en de naam van de andere erbij schrijven. Bingo: een leuk spel en kennismaking ineen!