Mentaal welzijn van kapoenen

vier kapoenen houden een bord met tekst nieuwe leden op

We willen dat elke scout of gids goed in z’n vel kan zitten. En als dat niet zo is, dat je er over kan praten. Maar hoe ga je met dit thema aan de slag als kapoenenleiding?

Praten helpt!

Praten over je gevoelens is niet makkelijk, niet als leiding, maar ook niet als kapoen. Geef als leiding het goede voorbeeld. Vraag aan kapoenen of ze iets leuk vinden, of helemaal niet.

Gebruik tekeningen of emoticons om gevoelens te verduidelijken. Kapoenen kunnen een tekening aanduiden als antwoord of een emoticon nadoen. Gebruik bijvoorbeeld de emotieboom.

Of gebruik De Steen van Nowan. Lees voor en bespreek wat er gebeurt. In het boek vind je een stuk over heimwee, bang zijn, er niet bijhoren maar ook dat samenwerken alles beter maakt.

Teambuilding

Omdat kapoenen nog vaak op zichzelf gericht zijn, werken ze niet gemakkelijk met z’n allen samen. Geen nood! Teambuilding bij kapoenen is daarom niet minder leuk. Verwerk wat fantasie of laat ze strijden tegen de leiding.

Hoog bezoek

Kapoenen zijn dol op een gek verhaal. Zoals het bezoek van Alain de Aliën. Hij is al jaren bevriend met de scouts en houdt van straffe optredens. Daag je kapoenen uit om een spetterend welkomstfeest in elkaar te boksen met hapjes, mooie inkleding, muziek en een dansje.

De kapoenen kunnen zelf kiezen wie welke taak opneemt: van stoelen klaarzetten tot drankjes mixen, een toneeltje maken tot versiering knutselen. En laat ze de verkleedkoffer induiken zodat ze zich op hun allerbest kunnen presenteren aan Alain.

Je kan ze ook extra materiaal of tijd laten verdienen door opdrachten tegen de leiding. Zo kunnen je kapoenen samenwerken en tonen dat ze sterk zijn. Op het einde komt de befaamde Alain en geeft hij veel complimentjes. Of zelfs een speciale aliënprijs voor elke kapoen om zijn dankbaarheid te tonen!

Verdelen en taferelen

Deze activiteit is ideaal voor een kleinere groep kapoenen. Geef je kapoenen een situatie die ze in drie minuten moeten uitbeelden. In die tijd mogen ze materiaal verzamelen en afspreken hoe ze gaan staan. Denk aan een puppyboerderij, het WK veldrijden of een scène van Like Me. Na drie minuten trek je een foto van het tafereel. Meteen een leuk aandenken voor achteraf!

Touwtrekken tegen de leiding

Simpel: leiding versus kapoenen. Pret verzekerd.

Ballenfestijn

Maak twee grote vakken en gooi in elk vak ongeveer evenveel voorwerpen (zoals ballenbadballen, sponzen, of dennenappels). De kapoenen staan in een vak, de leiding in het andere. Gedurende twee minuten moet je proberen om zoveel mogelijk voorwerpen in het andere vak te krijgen. Alle kapoenen werken samen, en toch is er heel weinig overleg nodig!

Vliegend tapijt

Kunst in het bos? Ja, het kan! Laat alle kapoenen naast elkaar staan in een grote rechthoek. Leg rond hen takken. Dat vormt het vliegende tapijt, waarmee jullie later wegvliegen. Eerst moet het nog versierd worden. Daarvoor mogen de kapoenen alles gebruiken wat ze vinden in het bos: kastanjes, takjes, bladeren...

Sommige leden zullen grote takken verslepen, anderen maken er een fijn kunstwerk van. En natuurlijk vertrekken jullie daarna op wereldreis met het vliegende tapijt. Wat speelt er zich allemaal af daar beneden? Moeten jullie af en toe iemand gaan helpen.