Mentaal welzijn van akabeleden

parachutespel

We willen dat elke scout of gids goed in z’n vel kan zitten. En als dat niet zo is, erover praten. Maar hoe ga je met dit thema aan de slag als akabeleiding?

Voel je goed in de akabegroep

Inzetten op je goed voelen kan voor iedereen anders zijn, kies de tips dus in functie van je groep. Want akabe is maatwerk.

Praten over gevoelens is niet altijd eenvoudig. Verwerk ze daarom in een spel. Vertel een verhaal als inkleding, een verhaal vol emoties: boosheid, blijheid, vrolijkheid of droefheid. Laat je leden deze benoemen en vraag hen hoe ze kunnen helpen wanneer iemand boos is of net droef.

Aan de slag met mentaal welzijn

Snoezelen

Tijdens een snoezelactiviteit prikkel je de zintuigen van je leden en help je ze ontspannen. Hoe?

• Zicht: kleurrijke lampjes, lavalampen, glowsticks, spiegelbollen, projecties van natuurbeelden of zeepbellen.
  • Gehoor: rustige muziek, natuurgeluiden, een rustig verhaal of klankschalen.
  • Gevoel: kussens in verschillende materialen, massagetoestelletjes, een gezichtsmassage met een nat penseel, een zak water op iemands rug laten bewegen, iemand helemaal onderstoppen of inwikkelen in een deken zoals een cocon.
  • Reuk: wierook, geurstokjes, verse bloemen of parfum op doekjes.

Sherborne

Sherborne is een bewegingsmethodiek rond zelfvertrouwen en vertrouwen in de omgeving. Aan de hand van spelen worden je leden meer bewust van hun lichaam en de ruimte. Zo groeit hun zelfvertrouwen in zichzelf en in anderen. Inspiratie vind je op Google of in dit filmpje over praktische oefeningen rond sherborne.

Multi sensory storytelling

Lees een verhaal voor en probeer verschillende zintuigen aan te spreken en te prikkelen. Vertrek van een voorleesboek of sprookje. Ritsel met bladeren wanneer Sneeuwwitje door het bos wandelt. Of geef iedereen een stukje appel wanneer ze in de appel bijt. Of speel met een spiegel wanneer de stiefmoeder ‘Spiegeltje, spiegeltje aan de wand’ zegt.

Kringgesprek op het einde van een activiteit

Hou een kort kringgesprekje in een knus hoekje. Vraag hoe iedereens dag was, wat ze leuk vonden of net minder leuk. Is praten niet voor iedereen makkelijk? Laat je leden kiezen uit smileys als antwoord. Of stel ja-neevragen zodat ze kunnen knikken.

Is zelfs dat te moeilijk voor sommige leden? Vertel dan zelf wat je gezien hebt die dag: wanneer zag je hen heel vrolijk meespelen, lachen, of net verdrietig zijn? Zo betrek je iedereen bij het kringgesprek.

Emotieboom

Of gebruik de emotieboom om jullie gevoelens te delen.