Mentaal welzijn van leiding

leidingsploeg rond de vergadertafel

We willen dat elke scout of gids goed in z’n vel kan zitten. En als dat niet zo is, erover praten. Maar hoe ga je met dit thema aan de slag als groepsleiding?

Eén voor allen, allen voor één

Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich goed voelt? Dat is niet altijd simpel. Investeer in een goede groepssfeer zodat iedereen zichzelf kan zijn. Het doel dit jaar? Maak van je leidingsploeg een warme thuis!

Start het scoutsjaar met juiste verwachtingen. Begin het jaar met jullie prioriteiten op te lijsten. Maak bijvoorbeeld allemaal een schijfdiagram van jullie tijdsbesteding.

Zo merk je wie nog andere engagementen heeft binnen een sportclub, wie extra inzet op de studies of wie ook wel eens werkt in het weekend. Je leert elkaar beter kennen en kan je  makkelijker begrip opbrengen wanneer iemand eens niet naar de scouts kan komen.

Anticipeer op moeilijke periodes. Voor veel leiding is drukte de reden dat ze niet naar de scouts kunnen komen, dat wordt vaak een bron voor wrevel. Bekijk in het begin van het jaar welke periodes druk zullen worden voor iedereen (door examens, vakanties, kasactiviteiten).

Probeer je jaar zo te plannen dat het voor iedereen haalbaar is. Vraag op tijd extra versterking: contacteer oud-leiding of ze willen inspringen of vraag ouders om pintjes te komen tappen tijdens de kasactiviteit.

Zorg dat ieders mening telt! Tijdens groepsraden is het niet voor iedereen vanzelfsprekend om het woord te nemen. Probeer ook eens te vergaderen in kleine groepjes, hou eens een geheime stemming of zet online brainstormtools in (zoals Padlet) om ook de stillere leiding een kans te geven om hun mening te delen.

Geef het goede voorbeeld. Durf zelf eens aan te halen dat je een moeilijke periode had en dat ook voor jou die groepsraad er te veel aan is. Praten moet kunnen! Hou eventueel een klaagminuutje voordat je aan de groepsraad begint. Dat kan opluchten.

Soms werkt het om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Iemand van de (groeps)leiding waarbij je terechtkan om je hart te luchten, om je problemen te delen of om iets aan te kaarten. In sommige groepen kan het wonderen doen, maar vaak groeit het organisch en vind je vanzelf zo'n medeleiding.

Evalueer, evalueer, evalueer. Organiseer takevaluaties: bespreek eerlijk en open hoe het in de tak verloopt en waar jullie samen aan kunnen werken. Zo kan je op tijd bijsturen en hopelijk wrevels snel uit de weg krijgen. Vergeet ook niet als groepsleiding een zelfevaluatie te houden, ook jij kan altijd bijleren!

Weet dat je er niet alleen voor staat. Soms is het to-dolijstje van groepsleiding erg lang. Of komt er veel op je af. Durf delegeren. Bekijk welke taakjes je veel energie kosten. Misschien is iemand van je medeleiding daar wel een kei in! Of helpen ze je graag. Denk erover na om adjunct-groepsleiding aan te stellen om zo de taken te verdelen. Gedeelde smart is halve smart!

Wordt het soms toch te veel? Weet dat je kan babbelen. Niet alleen met je vrienden of medeleiding, je kan ook altijd terecht bij je districtscommissaris

Teambuilding

Investeer in groepsbindende activiteiten. Van een megacoole leidingsactiviteit tot een halfuurtje pleinspelen met de leidingsploeg of wat rondhangen in het lokaal. Grote en fancy activiteiten zijn leuk om je leiding extra te motiveren, maar ook de kleine momentjes helpen.

Check-ins op groepsraden

Start je groepsraad met de vraag: ‘Hoe zit iedereen erbij? Moet er nog iets gedeeld worden voor we kunnen vergaderen?’ Zo voelt iedereen zich meteen op zijn gemak. Gaat het niet goed met iemand? Dan kan je er rekening mee houden.

Quotemuur

Niets zo groepsbindend als samen lachen. Met je leidingsploeg lachen zorgt voor verbondenheid. Hang dus een groot blad papier in je leidingslokaal en schrijf er grappige quotes van leden en leiding op. Of koop een onnozele moppenkalender voor in het leidingslokaal. Altijd grappig!

Organiseer een teambuildingsdag

Ga eens op tocht met je leidingsploeg. Of speel samen een zot bosspel. Teambuildingsactiviteiten hoeven niet duur te zijn om effectief en leuk te zijn.

Blijf eens plakken

Babbel met je medeleiding en leer elkaar echt kennen! Daag iedereen van de leidingsploeg uit om een praatje te slaan met iedereen, niet enkel over de scouts, maar ook over hobby’s, studie, werk en familie.

Koken!

Organiseer een kookvergadering met je leidingsploeg. Maak samen een feestmaal, dat is al teamwork op zich. Zin in wat extra uitdaging? Geef elkaar dan beperkingen: iemand mag niet kijken, hoort niets of twee personen zijn aan elkaar vastgebonden.

Vorming

Moedig je leiding aan om op vorming te gaan, en laat ze zelf ontdekken wat groepsdynamica is.