Mentaal welzijn van jonggidsen en jongverkenners

zes jonggidsen poseren met hun slaapzak, eentje ligt plat op de grond

We willen dat elke scout of gids goed in z’n vel kan zitten. En als dat niet zo is, erover praten. Maar hoe ga je met dit thema aan de slag als jonggidsen- en jongverkennersleiding?

Goed begonnen is half gewonnen!

Een fantastisch kamp, een onvergetelijk jaar, de leukste activiteiten: het begint allemaal bij een sterke start! Investeer aan het begin van het scoutsjaar in kennismaking en pluk er een jaar lang de vruchten van.

Speel in op de interesses en leefwereld van je jonggivers. Hoe je die ontdekt? Met een ouderwets vriendenboekje! De jonggivers leren elkaar kennen en ook de stillere leden krijgen zo de kans om zichzelf te zijn. Ook handig, als leiding kan je nu iedereen aanspreken over een onderwerp dat hem of haar interesseert.

Download het enige echte 't Zal wel zijn!-vriendenboekje.

Teambuilding

Jonggivers kennen elkaar vaak al enkele jaren. Toch vormen ze niet altijd een hechte groep, soms zijn er kliekjes. Teambuilding is de ideale manier om de kliekjes open te trekken en de jonggivers elkaar beter te laten leren kennen.

Talententocht

Organiseer een talententocht. Stuur je jonggivers op pad met opdrachten: van kompas lezen tot liedjes verzinnen. Zorg ervoor dat iedereen ergens in kan uitblinken. Je kan ze ook per opdracht een verantwoordelijke laten aanduiden, zodat iedereen één keer de leiding kan nemen.

Put inspiratie uit het vriendenboekje voor thema’s of uitdagingen. Ga je met je leden mee op tocht? Geef dan het goede voorbeeld en wees gul met complimentjes als ze het goed hebben gedaan. Zo nemen je leden het vanzelf over en leren ze elkaars kwaliteiten waarderen. Vier uiteraard ook de overwinning van de talententocht!

Lachcirkel

Maak een kring en ga liggen. Leg telkens je hoofd op de buik van iemand anders zodat je in een cirkel ligt. Laat de grapjas van de groep enkele moppen vertellen. Zodra één iemand begint te lachen, heb je een kettingreactie van gegiechel.

A-loop

Sjor een grote letter A, waarop een jonggiver kan staan. De anderen houden met touwen de A recht en proberen de jonggiver te laten stappen. Je leden leren elkaar vertrouwen en in één klap communiceren.