Takevaluatie

Vergaderende leiding

Evalueren leer je door te durven en te doen. Is het scoutsjaar ongeveer in de helft? Dan is het nu het ideale moment om even na te gaan wat er goed loopt en waar nog groei mogelijk is. Ontdek alles over takevaluaties

Wat staat er op het menu?

Je kan alle aspecten van de takwerking evalueren. Beslis op voorhand welke thema's jullie willen bespreken. Maar laat ook ruimte voor de bekommernissen van de leiding. Mogelijke thema’s:

• kwaliteit van de activiteiten,
  • rolverdeling binnen de tak,
  • eventuele conflicten en frustraties,
  • contact met andere takken, met de groepsleiding en met ouders,
  • top- en flopverhalen,
  • het financiële plaatje,
  • aanwezigheden van leiding.

Iedereen op post!

Prik een datum waarop iedereen aanwezig kan zijn. Enkel zo krijg je een volledig beeld van jullie takwerking.

Bespreek op voorhand af wie deelneemt aan de evaluatie: enkel de tak zelf, de groepsleiding of de hele leidingsploeg.

Tip: loopt het wat moeilijk? Of hebben jullie geen zin om het zelf op poten te zetten? Vraag de groepsleiding om het voortouw te nemen.

Goede afspraken maken goede vrienden!

Spreek op voorhand de spelregels af, denk aan timing, do’s en don’ts.

Zorg voor een aangename en open sfeer zodat iedereen zijn zegje kan doen en dat de evaluatie geen afrekening wordt van bepaalde leiding. Probeer alles op een constructieve manier te bespreken.

Durf doorpraten!

Maak het je niet te gemakkelijk. Durf moeilijke vragen te stellen, vaste waarden in twijfel te trekken. Bekijk of je sommige aspecten niet liever anoniem op tafel legt.

Maak bijvoorbeeld een knuffel- en wrevelbrievenbus waarin de leiding gespreksonderwerpen kan deponeren.

Maak het leuk, doe eens gek!

Maak er een actieve evaluatie van zodat iedereen betrokken raakt. Laat je creatieve ideeën de vrije loop. Een knotsgekke manier van samenzijn zorgt voor een gezellige sfeer en daardoor wordt evalueren eens zo leuk.

Ga naar buiten, naar een andere locatie! Vergader eens in een zwembad of trek naar een bos. Blijf je toch in de lokalen? Waarom dan eens niet speeddaten?

Elk onderwerp bespreek je met andere medeleiding. Je kan ook een kampvuur maken om rond te kletsen. Maak er een spel van. Een ganzenbord met alle thema's maakt het moment net dat tikkeltje anders. Of speel darts met de thema's in ballonnen!

Hou je het liever simpel? Kies dan voor simpele gezelligheid. Kook samen iets lekkers om te eten, hou een tapasavond of een kookwedstrijd waarbij ieder een stukje van het menu voor zijn rekening neemt. Evalueren was nog nooit zo lekker.

Ben je actiever ingesteld? Ga voor een walking evaluatie. Stippel een route uit en hang de onderwerpen op. Terwijl je van de ene post naar de andere wandelt, bespreek je dat punt. Wissel af met cateringposten om de honger te stillen en de dorst te lessen.

It’s a wrap!

Sluit af met een plan van aanpak. Wat wil of moet er veranderen volgens de takleiding en hoe gaan ze dat doen? Vergeet niet wat er gezegd is tijdens de evaluatie, maar gebruik het om jouw takken (grenzeloos) te laten groeien.

Zorg ervoor dat je uit elkaar gaat met een positieve noot zodat iedereen met een goed gevoel naar huis gaat.

Stel bijvoorbeeld vragen als: Waar kijk je nog naar uit dit jaar? Wat wil je nog heel graag doen? Het jaar is nog maar in de helft, hopelijk heeft je leiding nu nog meer goesting in de rest van het jaar.