Oude foto van gidsen
Divider Divider Divider

Geschiedenis

Scouts en Gidsen Vlaanderen heeft een lange geschiedenis: scouting gaat al meer dan een eeuw mee. Benieuwd naar de geschiedenis? Ontdek de belangrijkste mijlpalen.

De geschiedenis in ‘t kort

Stichter Robert Baden-Powell wordt geboren op 22 februari 1857. Daarom vieren scouts op 22 februari Thinking Day (of World Scouting Day). Olave Soames, zijn vrouw, wordt in 1889 ook geboren op 22 februari. Gidsen vieren ook daarom op 22 februari Thinking Day.

Op Brownsea Island vindt in 1907 het eerste scoutskamp plaats, scouting is geboren!

In 1910 steekt scouting het Kanaal over en wordt in Brussel de eerste Belgische scoutsgroep opgericht. In 1912 volgt Antwerpen met de eerste Vlaamse scoutsgroep. Zo ontstaat de jeugdbeweging die later Scouts en Gidsen Vlaanderen zal worden.

Vanaf 1912 zijn er dan wel scouts, het blijft een jeugdbeweging voor jongens. Gelukkig niet voor lang. In 1915 wordt de eerste meisjesgroep opgericht. Naast de klassieke scoutsgroepen, ontstaan ook andere scoutsvormen. In 1916 wordt ook de eerste zeescoutinggroep opgericht. In 1925 volgt de eerste groep voor kinderen en jongeren met een beperking, later krijgt die werking de naam akabe.

In 1973 is er weer een mijlpaal. De twee federaties Vlaams Verbond der Katholieke Scouts (VVKS) en Vlaams Verbond der Katholieke Meisjesgidsen (VVKM) besluiten om één te worden. Enkele jaren later smelten ze samen tot VVKSM: het Vlaams Verbond van Katholieke Scouts en Meisjesgidsen.

Een ander historisch moment vindt plaats in 2005, VVKSM denkt na over de K. Voortaan kiezen we voor een zingevend aanbod vanuit christelijke inspiratie, maar met een actief pluralistische houding. Een jaar later volgt de naamsverandering: het Vlaams Verbond van Katholieke Scouts en Meisjesgidsen wordt Scouts en Gidsen Vlaanderen. Ook de scoutsdomeinen en -winkels krijgen een nieuwe naam: Hopper Winkel en Hopper Jeugdverblijven.

Scouting zou scouting niet zijn zonder evenementen. In 1920 vindt de eerste Jamboree plaats in Engeland. In eigen land kan leiding in 1946 naar de eerste Herfstontmoeting (of Herfstmale, zoals het toen heette).