Thema's

Tent opzetten

Een scout of gids ontdekt zichzelf en de wereld. Hierbij zet Scouts en Gidsen Vlaanderen zeven thema’s extra in de kijker: goed omgaan met elkaar, zelfstandigheid en emancipatie, leefmilieu, levensbeschouwing, Vlaanderen, solidariteit en internationaal.

Goed omgaan met elkaar

Samen staan we sterk. Als scout leer je elkaar kennen en samenwerken. Iedereen is anders, iedereen hoort erbij.

Zelfstandigheid en emancipatie

Een scout kan z’n plan trekken. Met vallen en opstaan ontdek je jezelf, samen met de groep. Je maakt bewuste keuzes en voelt je verbonden met de wereld.

Leefmilieu

De natuur is onze troef: scouts gaan op verkenning. Respectvol en milieubewust. Tijdens het spel, op kamp en altijd onderweg.

Levensbeschouwing

Scouts durven stilstaan bij zichzelf en samen zoeken naar wat ons verbindt, binnen en buiten scouting. Al stappend delen we wat ons verwondert, van heel hard lachen tot gesprekken over leven en doodgaan. Verhalen mogen ons inspireren tot geloof in iets meer. Uit welke hoek de wind ook waait: we beloven er te zijn voor elkaar.

Vlaanderen

Als scout ben je trots op Vlaanderen: van aan de zee tot in Limburg. Op de landschappen, de cultuur en de geschiedenis. We dromen van een gastvrije, ruimdenkende en vredelievende wereld. En beginnen met Vlaanderen.

Solidariteit

Scouts staan met hun voeten in de maatschappij. Je zet zich in voor de samenleving en voor iedereen in je scoutsgroep. Je steekt de handen uit de mouwen. Actie!

Internationaal

Scouts en gidsen, je vindt ze overal ter wereld. Daarom ontdek je als scout nieuwe culturen, steek je de grens over of ga je zelf op internationaal kamp.