Reis rond de wereld in 80 spelen

cover 80spelen
01 februari 2016
Verken de wereld met 80 internationale spelen.

Reis rond de wereld in 80 spelen is een boekje boordevol korte, buitenlandse spelletjes om tussendoor te spelen. Alle spelletjes lenen zich op zichzelf perfect om een dood moment op te vullen, maar je kan ze ook als één groot internationaal spel spelen. We geven alvast één idee mee. Aan jullie om hier creatief mee om te springen.

Een wereldkaart vormt het spelbord voor deze activiteit. Je plaatst een neutrale pion in al de landen waarvan jullie een spelletje gaan spelen (deze kies je op voorhand met de leidingsploeg in functie van de locatie je leden, het materiaal,...). Je leden worden verdeeld in twee groepen en proberen, door zoveel mogelijk spelletjes te winnen, de wereld te veroveren. Als een spel afgelopen is, mag de neutrale pion vervangen worden door een pion in de kleur van het winnende team. Op die manier proberen beide ploegen de wereld te veroveren.

Uiteraard kan de leiding beslissen dat de teams elkaar in een eventuele tweede fase kunnen uitdagen, om een bepaald land te veroveren,... Wie weet heeft zelfs de leiding een aantal landen die veroverd kunnen worden?!

Je kan ook vakjes op zee creëren waar ze een raadseltje moet oplossen of een quizvraag moeten beantwoorden. Zo zorg je ervoor dat het afwisselend genoeg blijft tussen de vele spelletjes.

Spelbord

Om jullie op weg te helpen met het maken van jullie eigen reis rond de wereld, hebben we een wereldkaart uitgewerkt zodat jullie er meteen mee aan de slag kunnen gaan. Download de kaart, print hem uit en zoek enkele pionnen bij elkaar. Zo ben je meteen gestart.

Je kan deze kaart ook enkel gebruiken ter inspiratie en er zelf een schilderen, knutselen, enz. Laat je fantasie gerust de vrije loop!

Download hier het spelbord.