Nieuwe groep oprichten

kinderen naast zelf gegegraven waterloopje

Willen jullie een nieuwe scoutsgroep opstarten? Scouts en Gidsen Vlaanderen ondersteunt je graag! Woon je in een stad waar alle bestaande scoutsgroepen een wachtlijst hebben? Is er in jouw buurt geen akabegroep? Lijkt het voor jouw gemeente interessant om een nieuwe zeescoutsgroep te starten?

Wie neemt initiatief?

Iedereen kan een nieuwe scoutsgroep oprichten: jongeren, ouders, buurtbewoners... Zolang je ervoor zorgt dat er genoeg engagement is en nagedacht is over volgende vragen.

Is er plaats voor een nieuwe groep?

• Is er genoeg interesse om een nieuwe groep op te starten?
  • Zijn er wachtlijsten of ledenstops bij de jeugdbewegingen in de buurt?
  • Is er binnen het vrijetijdsaanbod ruimte of nood aan een nieuwe scoutsgroep?
  • Als je zelf niet aan deze info kan geraken, neem je best contact op met je lokale jeugddienst of met Scouts en Gidsen Vlaanderen

Basisingrediënten

• Leiding: Denk na over waar je leiding zal vinden. Een leidingsploeg van vier personen is al voldoende om te starten. Ontdek meer tips over leiding vinden.
  • Leden: Waar kunnen mogelijke leden vandaan komen? Is er een school dichtbij? Bekijk de mogelijkheden in je buurt en wees realistisch. Ontdek meer tips over leden vinden.
  • Locatie: Veel groepen hebben een eigen lokaal of huren lokalen van de gemeente. Spreek zeker de jeugddienst aan om te informeren of er eventueel lokalen ter beschikking zijn. Geen lokaal beschikbaar? Ook zonder lokaal kan je van start gaan als je een vaste ontmoetingsplek afspreekt.
  • Centen: Informeer bij de jeugddienst welke subsidies er zijn voor jeugdbewegingen. Vaak bestaat er een startsubsidie.
  • Netwerk: Als startende groep heb je er alle baat bij om een goed netwerk uit te bouwen in je stad of gemeente. Hoe sterker je netwerk, hoe sneller je groep ingebed raakt. Een uitgebouwd netwerk kan jouw groep bij alle bovenstaande ingrediënten helpen!