Ondersteuning voor nieuwe groepen

Kinderen doen handenstand in het bos

Wil je een nieuwe groep oprichten? Scouts en Gidsen Vlaanderen helpt jullie graag. Neem contact op met het nationaal secretariaat, zij zetten je alvast op weg. Als nieuwe groep heb je heel wat voordelen en kan je bij verschillende mensen binnen de scouts terecht.

Wat biedt Scouts en Gidsen Vlaanderen?

Je kan een startpakket aanvragen op maat van jouw groep. Dit is bv. korting op groepslintjes, het Buitenboek, de Totemmap… Hulp nodig bij het invullen van die lijst? Vraag het aan je districtscommissaris.

Elk lid betaalt ieder jaar lidgeld aan Scouts en Gidsen Vlaanderen. Hiermee ben je verzekerd voor alle activiteiten in scoutsverband (zowel activiteiten als overlegmomenten). Nieuwe groepen moeten het eerste jaar voor alle leden en leiding maar de helft van het lidgeld betalen.

Elke groep kan een gratis website in de huisstijl van Scouts en Gidsen Vlaanderen laten maken.

Scouts en Gidsen Vlaanderen heeft een online programma om alle leden en leiding te registreren: de Groepsadministratie. Vanaf je groep erkend wordt, word je automatisch in de Groepsadministratie opgenomen.

Scouts en Gidsen Vlaanderen heeft heel wat publicaties die jouw groep verder kunnen helpen. Je kan de meeste gratis downloaden.

Leiding krijgt vier keer per jaar het leidingstijdschrift Over & Weer in de bus. Vol boeiende, speelse én onderbouwde artikels over onderwerpen als takwerking, spel, kamp of veiligheid. Leden en leiding krijgen vier keer per jaar Krak? en Boem! in de bus. Een ledenblad vol met van alles over, tussen, voor, met of zonder scouting. Soms ernstig, soms wat onnozel. Elke keer een ander thema.

Scouts en Gidsen Vlaanderen biedt korte en meerdaagse vormingen voor leiding en jins. Je kan bijvoorbeeld op animator- of hoofdanimatorcursus gaan (vaak krijg je meer subsidies van de gemeente als leiding een (hoofd)animatorattest heeft), maar er is ook vorming op maat. Voor meerdaagse vormingen betaal je een bijdrage, korte vormingen zijn gratis.

Wie kan me helpen binnen Scouts en Gidsen Vlaanderen?

Scouts en Gidsen Vlaanderen bestaat uit vrijwilligers, verspreid over heel Vlaanderen en Brussel. Actief in groepen, districten, gouwen, ploegen... Daarnaast bestaat er uit een nationaal secretariaat met personeel.

Ontdek de structuur van Scouts en Gidsen Vlaanderen