Spelen is groeien zonder groot worden

Van spontaan verstoppertje bij de kapoenen tot een kaartje leggen met jins, we spelen allemaal reuzegraag. Omdat het leuk is, zeker. Maar spelen is meer dan dat! Een spel is een veilige omgeving waarin je keuzes uitprobeert en fouten kan maken. Je maakt essentiële keuzes in de wereld van het spel, maar zonder blijvende gevolgen in het echte leven. Zo kunnen leden grenzen verleggen, nieuwe dingen uitproberen en bijleren. Dat is voor iedereen anders, grenzen verschillen, en we leren allemaal op een andere manier. Hoe kan je daar als scoutsleiding mee aan de slag gaan

springende welpen

Hoe creëer je een meerwaarde in spel?

Iedereen speelt mee. Niemand zaagt. Iedereen heeft plezier! Dat zou zalig zijn. Maar helaas lukt dat niet altijd. Vooral omdat al je leden anders zijn, andere interesses, andere behoeftes. Geen uitgeschreven recept dus voor het perfecte spel. Wel een hoop ingrediënten, en trucs om mee te experimenteren. Voor je het weet, ben je genomineerd voor Masterchef Spelnetti Edition.

Alvast een tip: leer je leden kennen! Zo weet je veel sneller welke ingrediënten je nodig hebt.

Niet te moeilijk niet te makkelijk.

Maar waarom? En vooral hoe? Een te moeilijk spel werkt frustrerend en een spel waarvan je weet dat je gaat winnen, is oersaai. Door het juiste evenwicht te vinden tussen  wat je leden al kunnen en wat ze uitdagend vinden, zorg je voor het ultieme spelplezier. Een beetje spanning is dus goed. Maar je moet wel zorgen dat iedereen het speldoel kàn halen. Wat niet betekent dat iedereen moet winnen.

Nog een tip: Uitdagingen zijn voor iedereen anders.

Wissel af, geef keuzes, gebruik je creativiteit

Creativiteit? Maar waarom? Nee, een spel hoeft geen knutselactiviteit te zijn. Creativiteit schuilt   evengoed in manieren bedenken om te winnen, de schat te ontdekken of de slechterik te verslaan.  Spreek tijdens een spel de verschillende talenten van je leden aan.  Wissel fysieke uitdagingen af met raadsels of teamopdrachten. Zo spreek je meer leden aan. Leden kunnen zo ook meer uitproberen en zelf keuzes maken. Net dat maakt spelen zo leuk. Spelen is namelijk pas echt spelen tussen de regels in. Zorg dus dat je spelconcept niet te vast zit en dat er meer als één optie is om je speldoel te halen.

Tijd voor een derde tip: Blok het dus niet af als je leden nog extra opties vinden om het speldoel te halen. Dat is net superplezant en leerrijk! En vals spelen is ook spelen!

Zet een stapje buiten ‘het echte leven’

Gebruik een thema, verkleed je, speel een karakter. Dat zorgt ervoor dat leden hun fantasie kunnen gebruiken en zich volledig kunnen laten gaan. Dat ze onbezonnen kunnen experimenten in het spel. En dat werkt niet alleen bij jonge leden, ook gidsen/verkenners en jins kunnen zich volledig laten meeslepen in een absurd of magisch spel. Enige voorwaarde: het moet aansluiten bij de leefwereld van jouw leden.  Inkleding zorgt ervoor dat de keuzes die je leden maken tijdens het spel, geen gevolgen hebben in de ‘echte wereld’.  Doe je dat wel, dat zullen ze zich wellicht niet volledig ‘smijten’ voor het spel. Laat dus nooit het lekkere avondeten afhangen van wie er verliest. En maak niemand wijs dat er ingebroken is of iemand ontvoerd is. Uiteraard kan je de winnaar wel belonen met een afwasvrije avond of kan er wel eens iets kwijt zijn. Veilige speelomgeving? ’t Zal wel zijn!

Tip nummer 4: Spelen op een andere plek dan gewoonlijk, kan voor extra enthousiasme zorgen

Samen, tegelijkertijd of tegen elkaar

Samenwerken of strijden om de beste te zijn, het kan allemaal. Interacties vinden contant plaats en kunnen op honderd verschillende manieren. Denk aan onderhandelen, overtuigen, stemmen of duelleren. Samenspelen brengt gevoelens naar boven. Blij bij het winnen, maar ook triestige bij het verliezen. Moedig je leden dus volop aan en bouw de spanning op. Maar verlicht ook het verlies met een schouderklopje en let er ook op dat je na het spel de vrede weer herstelt.

Tip: zorg dat je elk spel echt afrondt samen. Geef meteen de prijs aan de winnaar bijvoorbeeld, en wacht daar geen drie dagen mee. Zo kunnen negatieve gevoelens die tijdens het spel naar boven kwamen, ook meteen weer wegzakken.

Hou de schwung erin

Moet je te lang wachten op je beurt? Dan verlies je algauw je interesse. Ook snel uit het spel liggen, is frustrerender dan een bak niet-opgerolde sjortouwen. Geef omgekeerd je leden ook voldoende tijd om zich in te leven in het spel en zo hun eigen tactiek te verkennen, nieuwe acties uit te proberen en zich onder te dompelen in de fantasie.