Evaluatie

Lachende vrijwilliger

Evalueren doe je om je werking te verbeteren. Je kijkt terug op wat geweest is om te leren voor je verdere werking. De vraag is natuurlijk wat wil je bekijken en waarover wil je iets meer leren.

Evalueren is ook cruciaal voor waardering van je engagement, persoonlijke groei, zelfkennis, oriëntering, rust en bevestiging, veiligheid/goed voelen. Het is niet zomaar wat bijleren, maar het stimuleert ook andere minder evidente processen.

Evalueer jezelf en je werking minstens één keer per jaar. Ook halfweg een scoutsjaar is het zinnig om even stil te staan bij wat je aan het doen bent en hoe. Maar je evalueert best ook tijdens de rest van het jaar. In kleine beetjes tussendoor. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Evalueren is een kwestie van gewoonte. Als je altijd wacht met evalueren tot er problemen zijn, maak je van evalueren per definitie een gewichtige onderneming. Maak van evalueren een gewoonte en neem het op in je planning. Zo maak je je evaluaties licht verteerbaar.

Evalueer jezelf met onderstaand uitgewerkt materiaal:

Volgende stappen van de vrijwilligerscyclus