Als je wil vermijden dat een dun kunstvezeltouw ‘aftakelt’ ofwel uitrafelt, kan je het afsmelten met een vlam of een heet mes. Maar bij kunstvezeltouw dikker dan 4 mm of met een complexe structuur (bv. een metalen hart), bij natuurvezeltouw en staaldraad kan je het uitrafelen het best tegengaan door de kop van het touw af te binden met een dun touwtje. Zoiets heet een touwbezetting of takeling.

Voor een touwbezetting wordt als ‘dun touwtje’ meestal schiemansgaren gebruikt, maar ook eenvoudig vlas- of hennepgaren is geschikt. Er bestaan verschillende vormen van touwbezetting, we beperken ons hier tot de eenvoudige takeling en de eenvoudige zeilmakerstakeling.

De eenvoudige takeling

De eenvoudige takeling is heel makkelijk en snel te leggen, maar ze schuift ook vrij gemakkelijk van de kop van het touwwerk af.

eenvoudige touwbezetting
touwbezetting zeilmaker

De eenvoudige zeilmakerstakeling

Als je wat meer zekerheid wil, is de eenvoudige zeilmakerstakeling een goed alternatief. Deze takeling zal ook na lange tijd en onder wisselende belasting niet van de kop van het touwwerk afglijden.

1. Draai het uiteinde van het te bezetten touw een paar slagen open en leg een lus op een kwart van de lengte van het dunne koordje rond streng 1.
  2. Trek de lus niet aan, draai de strengen weer om elkaar heen en draai met het langste eindje van onder naar boven.
  3. Leg nu de lus om streng 1 en trek die met het korte eindje strak aan.
  4. Tot slot knoop je de twee eindjes van het dunne koord met een platte knoop aaneen, zodat de platte knoop midden tussen de strengen op de kop van het touw komt te liggen.

Tip: dompel de einden van het touwwerk even in lijm (bv. behangerslijm) nadat je de bezetting hebt aangebracht. Laat de lijm een tijdje uitdrogen zodat de takeling stevig vastzit op de kop van het touwwerk en afglijden voorkomen wordt.