Woudloperskeuken recepten

Geen heerlijker gevoel van survival dan boven een kampvuurtje je eigen maaltje klaarstoven zonder potten en pannen. . Zilverpapier is een gemakkelijke oplossing,  maar er zijn milieubewuster methoden.

Ei in sinaasappel

Om een ei te koken heb je helemaal geen water nodig.

• Neem een sinaasappel en snij het topje eraf (diameter 5 à 6 centimeter).
  • Hol vervolgens de sinaasappel volledig uit.
  • Breek het ei en giet het eiwit en de dooier in de holle sinaasappel. Leg daarna het dekseltje opnieuw op de sinaasappel en steek het vast met twee dunne twijgjes.
  • Plaats het ei nu voorzichtig in de hete as, niet in het vuur. De ervaring zal je wel leren hoe lang je moet wachten maar reken minimaal 7 minuten.
  • Je kan de sinaasappel gerust uit de as halen, even kijken en indien nog niet naar wens terug zetten. Als het ei klaar is, kan je het uitlepelen.

Geloof me vrij: het heeft een apart smaakje en weinig kans op mislukken. Wil je het diner starten met een aperitief, dan kan je ook daarvoor de sinaasappel gebruiken.

ei in appelsien

Ei in aardappel

Mensen die de Vlaamse keuken prefereren boven al dat exotische gedoe raad ik aan om hun ei eens een keer te koken in een aardappel. De bereidingswijze is net dezelfde. Neem een grote aardappel (een frietpatat), snij het topje eraf, hol de aardappel uit (let op dat je hem niet perforeert) en giet het ei in de aardappel. Ook hier het bovenste stuk met twee twijgjes vastzetten. In tegenstelling tot de truc met de sinaasappel krijg je hierbij een meer alledaagse smaak.

ei op satestok

Ei op satéstok

Doorprik het ei met een dunnen stevige ijzeren voorwerp en hang het boven de asse zoals een saté. Het beste resultaat het je met de (goed schoongemaakte) spaken van een fietswiel. Deze zijn stevig en dun, uitstekend voor dit doeleinde dus.

Spiegelei in broodkorst

• Zoek een gladde steen en maak hem grondig schoon met heet water. Gebruik nooit stenen uit de rivier of leistenen, die springen kapot als ze te heet worden.
  • Leg de steen horizontaal in het vuur, warm hem op in het vuur en doe er wat boter op.
  • Haal het binnenste stuk uit een boterham, zodat je enkel nog een broodkorst overhoudt. Leg die op de steen en breek daar het ei boven. De korst zal er voor zorgen dat het ei mooi blijft liggen.

Een ei kan je natuurlijk ook zonder hulpmiddel op de steen klaarmaken of met een andere “dijk” bijvoorbeeld een ring van een ui of appelsien.

eibrood
koken in brik

Koken zonder pot

Iedereen weet dat je aardappelen in de schil in as kan klaarmaken, maar als je een brikverpakking (bv. van fruitsap) bij de hand hebt, kan je die ook gebruiken om aardappelen in te koken.

Scheur daarvoor het brik verder open, vul het met aardappelen (geschild en in stukken), doe er voldoende water bij (tot de aardappelen "onderstaan") en zet alles in de as. Laat rustig koken.

Je kan water ook koken in een papieren broodzak, of beter nog in de zakken waar men warme kip of ribbekes in steekt. Vul een broodzak met water, soep of thee en hang hem boven de asse. De zak kan enkel opbranden waar er geen water is. Dit trucje lukt jammer genoeg niet met elke papieren zak (afhankelijk van de lijm waarmee de naden dichtgeplakt werden).

Bakken en braden

Diegenen die het zichzelf graag gemakkelijk maken, kunnen natuurlijk ook gewoon een stuk spek of worst op een stok prikken en braden. Let er daarbij wel op dat je het stuk vlees goed vastmaakt op een takje. Zorg er ook voor dat je vlees tot diep van binnen gaar wordt én dat het niet verbrandt.

Je kan een stuk vlees of groenten ook samen met wat boter in zilverpapier inpakken en langzaam laten gaar worden in de as.

Een veel bepruikte methode van bakken en braden is ook de Cleisters-Henin methode. Zie tekening.

bakken en braden

Croque monsieur

Weet je, kippengaas is de ideale rooster om "croque monsieurs" op te bakken. Leg het gaas boven de hete as, de croque erop en op tijd en stond eens omdraaien.

twist

Twist

Je kan de ergste honger ook stillen met wat water, bloem en een snufje suiker. Meng deze ingrediënten door elkaar (op een plastic zak bv.) tot je een bol deeg hebt. Kneed deze bol tot een lange worst. Dit originele recept, dat ook terug te vinden is in het boek Scouting for boys, kan je nog verbeten door er een eitje in te verwerken en een snuifje peper.

Zoek een vingerdikke twijg, ontschors hem en draai de worst deeg spiraalsgewijs rond de twijg. Laat de twijg met twist langzaam bakken boven de hete as.