Autoverzekering

Givers staan klaar om een grijze camionette uit te laden. Ze zwaaien naar de camera

Een auto hebben op kamp of weekend is altijd handig. Be prepared, zorg dat hij goed verzekerd is, voor als er iets misloopt.

Nieuwe werkwijze Ethias-expertiseformulier (06/2022)

Zie onderaan deze pagina

Wat?

Verzeker je (geleende of gehuurde) auto met Belgische nummerplaat met de tijdelijke autoverzekering voor je op kamp of weekend vertrekt. Zo is hij verzekerd voor schade (m.u.v. schade ten gevolge van mechanische problemen en sleet), brand en diefstal.

Je auto is verzekerd voor de huidige waarde. (Als de schade hoger is dan de waarde van de auto, zal deze perte totale verklaard worden en zal alleen de restwaarde van het wrak worden uitbetaald.)

Let op! Deze verzekering geldt niet voor bussen, vrachtwagens, mobilhomes en moto’s en bromfietsen. Ook zwaar beschadigde voertuigen kan je niet verzekeren via deze polis.

Je hebt drie opties voor een tijdelijke autoverzekering

Gebruik bij twijfel de keuzehulp. Dat is een deel van het online aanvraagformulier.

Opgelet: vanaf 1 januari 2024 komt hier een administratieve kost van 5% bij.

Optie 1

Is het voertuig niet omnium verzekerd? Dan kun je een omnium nemen om het te verzekeren voor stoffelijke schade, brand en diefstal.

< 8 dagen< 15 dagen< 25 dagen< 30 dagen
€ 75€ 100€ 125€ 150

De vrijstelling (franchise) bij een omniumverzekering via Scouts en Gidsen Vlaanderen bedraagt 10 % van de totale schadekost (min. € 125 en max. € 250) aan het eigen voertuig. Als de herstelling van een personenwagen gebeurt bij een door Ethias erkende hersteller is er geen vrijstelling.

Optie 2

Is het voertuig al omnium verzekerd? Koop je vrijstelling af: de verzekering dekt de vrijstelling (franchise) van je de omnium.

< 15 dagen< 30 dagen
vrijstelling dekken tot € 250€ 33€ 55
vrijstelling dekken tot € 500€ 43€ 71
vrijstelling dekken tot € 750€ 46€ 77

Optie 3:

Huur je een voertuig? Koop dan de vrijstelling af van de wettelijk verplichte verzekering burgerlijke aansprakelijkheid tot maximum 500 euro.

< 15 dagen< 25 dagen< 30 dagen
€ 32€ 47€ 63

Een aanhangwagen (minder dan 750 kg) is gratis verzekerd samen met het trekkend voertuig. Als de aanhangwagen meer dan 750 kg weegt, wordt de premie verdubbeld!

Hoe aanvragen?

1. Aanvraag

Doe een aanvraag voor een tijdelijke autoverzekering via de verzekeringstool.
Deze gegevens heb je nodig:

• Voor een eigen voertuig:
    • Naam, voornaam, adres en telefoonnummer van de eigenaar.
    • Is er een omniumverzekering voor de auto afgesloten en zo ja, is er een vrijstelling op die omniumverzekering?
    • Naam en voornaam van alle bestuurders.
    • Merk, type, bouwjaar, nummerplaat, chassisnummer.
  • Voor een gehuurd voertuig:
    • Naam, adres en telefoonnummer van de verhuurfirma
    • Zoek op het huurcontract: is er een omniumverzekering voor de auto afgesloten en zo ja, is er een vrijstelling op die omniumverzekering?
    • Is er een vrijstelling op de wettelijk verplichte verzekering burgerlijke aansprakelijkheid?
2. Vul het Ethias expertiseformulier in

Voor eigen voertuigen en voor gehuurde voertuigen:

• Ten vroegste 2 werkdagen en minimum 1 werkdag voor je op scoutsactiviteit vertrekt.
    Vertrek je in het weekend? Doe dit dan de donderdag vooraf aan het weekend.
  • Ga naar het expertiseformulier en vul alle vakken in.
    • 1. Referentienummer SGV: die vind je in de "voorlopige bevestigingsmail" van SGV [Ref 6cijfers]
    • 2. Nummerplaat van het voertuig: xxxxxxx
    • 3. E-mail aanvrager: naar dit mailadres stuurt Ethias mails, zorg dat het juist is!
    • 4. & 5. Duidt de schadepunten aan (opgelet: in geval van bestaande schade dien je ook achteraf foto's aan Ethias te bezorgen)
    • 6. Aanhangwagen: Ja / Nee (Indien ja, 7. nummerplaat en 8. bestaande schade aanduiden)
    • 9. & 10. Verklaring op eer: naam en voornaam invullen & aanvinken
    • 11. Bescherming van de persoonsgegevens (ter info)
    • Verzenden!
  • Na het indienen (verzenden) van het expertiseformulier krijg je een e-mail van Ethias met ofwel een bevestiging, ofwel enkele extra vragen om je expertise te vervolledigen (= foto's uploaden), ofwel een weigering.
    Opgelet: je tijdelijke autoverzekering is alleen geldig als zowel je aanvraag bij SGV, als je expertise bij Ethias in orde zijn.
3. Goedkeuring
  • Heb je eerst via Scouts en Gidsen Vlaanderen je voorlopige bevestiging voor tijdelijke autoverzekering gekregen?
  • Heeft Ethias je een bevestiging van je expertiseformulier gemaild?
  • Dan krijg je daarna nog van Scouts en Gidsen Vlaanderen een goedkeuringsmail van je autoverzekering en is je auto verzekerd!

Vraag de verzekering aan!

Meer info?

Neem een kijkje bij verzekeringen.

Bekijk de polis (polisnummer 19.040.394).

Veelgestelde vragen

Sommige verzekeringen werken met franchise of vrijstelling. Dat wil zeggen dat je bij schade zelf een deel van de schade vergoedt. Je betaalt de vrijstelling zelf, de verzekering betaalt de rest. Soms is de vrijstelling een bepaald bedrag, soms is het een percentage van de waarde van het verzekerde goed.

Meer veelgestelde vragen