Stagebegeleiding

enthousiaste leiding met duimen omhoog

Ben je op (hoofd)animatorcursus geweest? Dan moet je op zoek naar stagebegeleiding. Stagebegeleiding volgt je op na de cursus en zorgt ervoor dat je aan de slag kan met wat je op cursus ontdekte.

Wie mag stagebegeleiding worden?

Stagebegeleiding beschikt minstens over één van deze:

• een instructeurattest,
  • een hoofdanimatorattest,
  • een pedagogisch diploma (leerkracht, Sociaal-Cultureel Werk of Master Pedagogische Wetenschappen),
  • ervaring als beroepskracht van de jeugddienst of in het jeugdwerk,
  • een bewijs van deelname aan een workshop voor stagebegeleiding (bijvoorbeeld de coachingsvorming op basisweekend).

Een animatorstage duurt 50 uur (3 maanden scoutswerking of een kamp van minstens 5 dagen). Jij hebt als cursist een trajectboekje waarin je je voortgang bijhoudt. Hier kan je stagebegeleiding opmerkingen in schrijven. De competenties vind je ook terug in het trajectboekje zelf.

Wat is de taak van stagebegeleiding?

Vooraf

• Stagebegeleiding moet de gegevens invullen op p. 5 en p. 11 van je trajectboekje.
  • Samen bespreken jullie wat je uit de stage wil halen.

Tijdens

• Je stagebegeleiding komt af en toe kijken en geeft je feedback.
  • Tijdens je stage polst de stagebegeleiding af en toe hoe het met je gaat.
  • Je stagebegeleiding last eventueel een tussentijdse evaluatie in.

Achteraf

• Na 50 uur stage houden jullie een afrondingsgesprek. Tijdens dat gesprek maken jullie samen de balans op.
  • Je stagebegeleiding vult daarna p. 33 van het trajectboekje in. Hij of zij beoordeelt of je geslaagd of niet geslaagd bent op je stage.
  • De stagebegeleiding past de beoordeling aan in de KAVO-tool of laat dat doen door de stageplaatsverantwoordelijke. Meer info vind je op de website van de Vlaamse overheid.
  • Je stagebegeleiding mag ook mailen naar vorming@scoutsengidsenvlaanderen.be. Dan zorgt Scouts en Gidsen Vlaanderen voor de beoordeling.