De boekhouding van je vzw

scout en gids overleggen. De scout noteert iets.

Een vzw kan handig zijn, maar brengt extra papierwerk met zich mee. Zorg ervoor dat je boekhouding altijd in orde is.

Wat moet je doen?

Elk jaar voor 31 maart moet je als vzw een belastingsaangifte doen: je patrimonium en spaargeld aangeven bij de fiscus. Daarnaast moet je ook je rechtspersonenbelasting aangeven.  Je krijgt voor geen van beide een herinnering, je moet dat zelf weten en spontaan aangeven.

Er bestaan verschillende soorten vzw’s, elke categorie heeft verschillende verplichtingen en moet verschillende documenten aan de aangifte toevoegen. Check op de website van Scwitch wat jullie in orde moeten brengen.

Tips:

• Gebruik een kalenderjaar als boekjaar. Zo kan je eenvoudiger je aangifte doen voor de rechtspersonenbelasting en je jaarrekening indienen.
  • Je moet een dagboek bijhouden van de in- en uitgaven van de vzw. Het originele dagboek moet je 7 jaar bewaren. Bewaar ook de bewijsstukken (facturen, rekeningen…).