Zoek

Active Review

Eigenaar: Ploeg Groepsleiding

Korte omschrijving:
Basis van active reviewing

Doelpubliek:
  • leiding
  • groepsleiding
  • dcs

Tijdsduur: <= 2 uur

Kennismaking:


Verwachtingen:


Verloop:

Kennismaking (15’)

ð   voornaam + 'ervaring in het scouts en gidsenwezen'

ð   2 namenspelletjes

 

Peilen naar voorkennis/verwachtingen (15’)

ð   zwembad-metafoor

ð   boomerangkaartje om verwachting te peilen

ð   positie in zwembad om kennis van active review uit te drukken

 

Voorbereiding uitwisseling (10’)

ð   iedereen schrijft op een strookje één voorbeeld van evaluatie dat hij/zij zelf heeft meegemaakt/gedaan (geslaagd, dan wel niet-geslaagd) -> in ballon en opblazen

 

Groepsopdracht

ð   electrische muur

ð   review:

ð   tekening: wat was beste moment/wat was slechtste moment

ð   verschillende tekeningen in chronologie leggen (enkel feiten benoemen)

ð   verklaar tekening

ð   geef in 1 woord weer waarom

ð   wat zou je anders doen (beeld non verbaal uit)

ð   als er nog tijd is:nog een keer spelen anders gewoon volgende technieken doen)

ð   review

ð   opdracht geslaagd? ( finger-throwing: met ogen dicht vingers opsteken)

ð   jouw participatie? (hoefijzer: de uiteindes zijn de uitersten)

ð   in hoeverre ben je bezig geweest met de anderen? (jezelf knuffelen)

ð   groepsgebeuren – kwa overleg? (ballon opblazen)

ð   groepsgebeuren – kwa proces? (metafoor: welk land)

 

Theorie (15’ carrousel en 10’ overlopen, 10’ theorie)

ð   waarom evalueren? waarom actief evalueren? + aandachtspunten

ð   carrousel:

ð   3 flappen: waarom evalueren, waarom actief evalueren, welke aandachtspunten

ð   theorie adhv de leercirkel

 

Uitwisseling (20’)

ð   ballonnen kapot-stampen + voorbeelden lezen + kort bespreken

 

Zelf aan de slag

ð   verzin een active reviewtechniek voor volgende situaties

ð   evaluatie van de opendeurdag met de leidingsploeg

ð   evaluatie met je leden van de laatste vergadering

ð   evaluatie met je leden van het kamp

ð   evaluatie van het kamp met je leidingsploeg

 

 

Evaluatie van de werkwinkel

ð   zwembad-metafoor

ð   boomerang om uit te drukken wat je ervan vond

ð   positie in het zwembad over in hoeverre je er iets uit hebt geleerd

 

 


Mogelijke energizers:


Afronden:


Evaluatie:


Bijlages:

Nuttige links:


in