Zoek

Basics over op weekend/kamp gaan

Eigenaar: Personeel Secretariaat

Korte omschrijving:
Adhv een creatieve opdracht en stellingen worden een aantal kampsituaties besproken.

Doelpubliek:
  • leiding
  • groepsleiding

Tijdsduur: <= 2 uur

Verloop:

Op weekend en op kamp

Materiaal:

-          grote bladen papier

-          Stiften en stilo’s

-          Plakband

-          Natuurelementen (takken, gras,…)

-          Kampvisa

-          Speel op veilig

-          Brochure tips en trics voor kampplaats zoeken

 

Tijd: 1,5 uur

Kennismakingsspelletjes (10’)

A4 killlijst

Elke persoon heeft een A4 blad en hangt dat ergens op in het lokaal. Je maakt een cirkel en overloopt de namen van iedereen, je onthoudt de naam van de persoon rechts van je. Gedurende de 2 volgende minuten loopt iedereen van papier naar papier en schrijft zijn/haar naam erop én doorstreept de naam van diegene die rechts van hem stond. Na twee minuten tel je de namen van de personen die niet doorstreept zijn, zij zijn de winnaars.

 

Maak groepen

Stel verschillende vragen en ga samen staan met de personen die hetzelfde antwoord hebben:

-          Ga samen staan per provincie

-          Hoeveel jaar zit je in de scouts?

-          Per aantal broers en zussen

-          Hoeveel knopen ken je?

De ideale kampplaats (20’)

Verdeel de groep in groepen per tak (zeehondjes, zeewelpen, scheepsmakkers, zeegidsen/verkenners of loodsen) laat hen kiezen naar interesse, maar zorg dat de groepjes groot genoeg zijn (min drie).

Opdracht: Stel op een creatieve manier je ideale kampplaats voor, voor die leeftijdsgroep.

Daarna stelt elk groepje zijn/haar ideale kampplaats voor aan de andere groepjes. De belangrijkste aandachtpunten worden eruit gehaald. (Speelruimte aanwezig, voldoende plek om te slapen, goed uitgeruste keuken voor jonge takken, …)

 

Stellingenspel rond op kamp gaan (30’)

Mijn beste vriend is de beste fourier.

-          Ben je voor, ga rechts staan, tegen, ga links staan

-          Verduidelijk je standpunt, groepsdiscussie

-          Opmerking: Natuurlijk is het evident dat je goed overeenkomt met de fouriers, maar vergeet ook niet te kijken naar de kwaliteit van zijn/haar kookkunst, de omgang met de leden, budgetbeheer… Het is handig als een fourier het ook ziet zitten om leden op te pikken aan het zwembad of een maaltijd extra feestelijk in te kleden.

 

Een vast uur om te gaan slapen is nodig op kamp.

-          Hoe meer je akkoord bent, hoe hoger je gaat staan. Minder akkoord, laag bij de grond

-          Verduidelijk je standpunt, groepsdiscussie

-          Opmerking: In de FAQ achteraan de brochure “Speel op veilig” vind je de richtlijnen ivm slapensuur. Vast slaapuur is niet nodig, maar wel zorgen dat leden genoeg kunnen slapen. Zeehondjes 10 uur, zeewelpen en scheepsmakkers 8 à 9 uur, zeegidsen/verkenners 8 uur, bij loodsen moet iedereen de kans hebben om 8 uur te slapen, leden bepalen zelf wanneer ze slapen, maar moeten wel fris meedoen de volgende ochtend.

 

Ouders mogen altijd bellen met hun zoon /dochter als we op kamp zijn.

-           Ben je voor, ga rechts staan, tegen, ga links staan

-          Verduidelijk je standpunt, groepsdiscussie

-          Opmerking: In deze tijd van GSM’s is het niet altijd eenvoudig om kinderen een week weg te laten zijn van hun ouders, toch willen we daarvoor pleiten. Liever geen GSM’s mee op kamp dus, zodat je een week echt van de wereld kan zijn.

 

Bij loodsen is een buitenlands kamp een must.

-          Hoe meer je akkoord bent, hoe hoger je gaat staan. Minder akkoord, laag bij de grond

-          Verduidelijk je standpunt, groepsdiscussie

-          Opmerking: Buitenlands kamp bij loodsen is natuurlijk geen must, het maakt een loodsenjaar wel extra speciaal. In het kampvisum staan heel wat zaken ivm een goed buitenlands kamp en tegen HO 2008 is er normaalgezien een buitenlands kampvisum wat dieper ingaat op dat thema.

 

Brochures aanhalen die belangrijk zijn voor op kamp: Kampvisum en de Speel op veilig

 

Onverwachte kampsituaties (30’)

Elke groep krijgt een situatie en werkt een stappenplan uit.

* Je had een heel leuk kampthema bij de zeewelpen: “De zotte zwerver” maar alles valt letterlijk in het water, het regent élke dag. Al jullie regenspelletjes die je had zijn uitgeput, de kinderen zijn lastig, kleren nat, leiding slechtgezind. Wat doe je als leiding nog de laatste drie dagen?

* Een loods duikt ’s avonds bij laagtij van de boot en heeft een zeer zware hoofdwonde, hij moet naar het ziekenhuis, het is zeer ernstig, hij wordt bij intensieve zorg ondergebracht. Wat doe je als leiding?

* Jullie foerier kan het budget niet beheersen en gaf al veel teveel geld uit aan drank voor de leiding ’s avonds, hapjes voor de leden tussendoor, kranten en magazines voor de leiding en fouriers. Jullie merken dit als leidersploeg halverwege het kamp. Er is niet voldoende geld meer om het eten voor de kinderen, een zwemactiviteit én de kampplaats te betalen. Wat doe je als leiding?

Elke groep stelt de situatie voor en we wisselen kort uit. Ondersteundend materiaal hierbij vooral voor situatie 2 is blauw licht (crisissituaties, noodnummer van Scouts en Gidsen Vlaanderen)

Evaluatie van de werkwinkel (5’)

Fingerthrowing – Vingergooien

Toon het aantal vingers (punten) dat je geeft op vijf voor de werkwinkel

-          Of het leuk was 123 finger throwing

-          Of je iets bijleerder 123 fingerthrowing

Als je daar iets over wil zeggen mag dat, maar het hoeft niet.

 


Bijlages:
in