Zoek

Creatief proces en hoe er mee omgaan, Oefeningen hoe er nog beter in worden.

Eigenaar: Ploeg Vorming In Scouting

Korte omschrijving:
Creatief proces en hoe er mee omgaan Oefeningen hoe er nog beter in worden. theorie en praktijk

Doelpubliek:
  • jins
  • leiding
  • groepsleiding
  • dcs

Tijdsduur: <= 2 uur

Kennismaking:


Verwachtingen:


Verloop:

l Creativiteit 27/08/2015

Doel van de werkwinkel: Creatief proces en hoe er mee omgaan Oefeningen hoe er nog beter in worden. Doelgroep: Iedereen die denkt dat hij niet creatief is. Duur: 2 uur 30

Aangewezen tijdstip: altijd

Specifieke locatie: Buiten altijd leuk.

Aantal deelnemers: Minimum 10 maximum 30 deelnemers

Nodig aantal begeleiding: 1 of meer

Andere info of aandachtspunten: Open staan voor hun impulsen Korte inhoud en duur per fase:

1. Rondje kennismaking - 10 minuten 2. Peilen naar de verwachtingen – 5minuten 3. Inhoudelijk gedeelte • Inleiding – 10 minuten De deelnemers komen in de sfeer van het thema. Oefenen in het creatief zijn 20 min • Een stukje theorie – 15 minuten De deelnemers kennen het proces van een creatief proces Probleem bedenken– 5 minuten Deelnemers maken zelf een nieuwe oplossing 4. Evaluatie van de werkwinkel – 5 minuten

Opbouw van de werkwinkel: (eventueel in verschillende stappen) Inleiding 1. naam doorzeggen 2. andere naam doorzeggen 3. patronen, totems 4. patroon wandelen oogcontact wanneer je weet dat je oogcontact hebt gehad komt dze person naar je plaats jij moet zorgen dat je weg bent. Dit door oog-contact te zoeken bij iemand anders.  Eyeopener blijf niet kijken naar het probleem terwijl er zoveel andere oplossingen zijn!!!

5. Rondje associeren zeggen wat in je opkomt ( niet het voorgaande) 6. Associeren in het doorschuifsysteem.

7. Theorie creatief proces: dit aan de hand van een verhaal: Tomas noemt allerhande zaken op die met het thema te maken hebben terwijl Janina deze opschrijft en aanvult met haar eigen ideeën. Ook Freek brengt een paar zaken aan waardoor er al snel een hele rits woorden rond het thema zijn verschenen. Er wordt heel wat afgelachen omdat Tomas nogal absurde associaties legt. Elk idee wordt opgeschreven, al lijkt het soms wat vergezocht of onhaalbaar. Dit proces herhalen ze voor de andere 6 waarbij ze afwisselend de pen ter hand nemen [DIVERGENTIE].

Als alle 7 topics gepasseerd zijn, nemen ze uit elke lijst 1 woord dat ze interessant vinden. Freek bekijkt zijn selectie en al snel schiet er een fantastisch spel door zijn hoofd. Hij neemt een blaadje papier en beschrijft zijn concept met enkele woorden en hier en daar een tekeningetje. Janina heeft ook iets leuks gevonden en is al volop een schema aan het uitwerken. Zodra ze klaar is geeft ze haar blad door aan degene die rechts van haar zit of neemt ze een nieuw blad om met nieuwe woorden een ander zot idee te bedenken. Dit blijven ze doen tot ieder zijn of haar “eigen” blad terug heeft. Tomas stelt het spel voor dat hij heeft bedacht en tracht ook de aanvullingen uit te leggen die de andere er hebben bij geschreven (of getekend). [IDEEGENERATIE]

Freek geeft zijn blad door aan Tomas, Tomas schrijft op het blad alle interessante dingen van het idee, alle positieve dingen en alle negatieve dingen. Nadat Janina ook haar evaluatie heeft voorgelezen zetten ze op elk idee dat ze goed vinden een groen vinkje.[CONVERGENTIE] Freek leest het concept met de meeste groene vinkjes voor. Ze sleutelen nog aan de praktische zaken, overlopen de checklist en zijn klaar voor een fantastisch bosspel.

Omdat ze de andere ideeën misschien een andere keer kunnen uitproberen, bergt Tomas ze op in hun takraadmap.

Iedereen is creatief, en elke leid(st)er kan een spel in elkaar steken. Onder de noemer “scouting, gewoon doen!” zou jij dit misschien ook op je takraad kunnen proberen?

De “regels”

Stel je oordelen uit. Kwaliteit door kwantiteit. Lift op elkaars idee. Durf absurd te gaan.

.

Boom valt om om in groepjes te verdelen Dingen voorstellen per 2 Nee Nee want Ja Ja maar Ja en

Ja fantastisch dat doen we spel spelen. Evalueren hoe voelt dit .

Dus je kan er zelf veel aan veranderen door ja en te gebruiken, je kan met in de theorie in het achterhoofd het een beetje structureren.

Dus nu zit per 4 samen en beschrijf en probleem ivm scouts binnen de 5 min.

1 e fase. Divergentie. Groep 1 techniek drawing pool oplossing tekenen en doorschuiven. Groep 2 abc Groep 3 bloemassosiatie Groep 4 ja en

Convergentie Groep 1 : dotten Groep 2 : iedereen krijgt alle stemmen maar met demeeste wint Groep 3: kop of munt Groep 4: heel afgewogen keuze trade of efficientie , tijd, geld, personen, effect

Evaluatie

Verf rood is goed groen is kan beter, kleur hoe je het vond op een lichaamsdeel naar keuze

Achtergrond informatie (zoals websites, boeken, documentatie): COCD, …

Tips bij het geven van deze werkwinkel Bv. Zorg dat je als begeleider te tijd goed in het oog houd, de timing is hier van groot belang.

Aangepast door (naam, eventueel ploeg, team of commissariaat) op (datum).

Als je aanpassingen deed, gelieve de nieuwe versie dan terug te sturen naar vorming@scoutsengidsenvlaanderen.be Dankjewel!


Mogelijke energizers:


Afronden:


Evaluatie:


Bijlages:
Nuttige links:


in