Zoek

Engagement

Eigenaar: Ploeg Groepsleiding

Korte omschrijving:
Wat is een ideaal engagement? Hoe ga je om met minder ideale engagementen?

Doelpubliek:
  • groepsleiding
  • dcs

Tijdsduur: <= 2 uur

Verloop:

 

 

WERKWINKEL VERWACHTINGEN ROND ENGAGEMENT

 

Duur : 1,5 uur

Aantal deelnemers : 12

 

Omschrijving/Doelstelling :

De groep wordt met een aantal stellingen geconfronteerd waarna ze een ideale leider of leidster samenstellen. In het tweede deel wordt engagement van een fictieve leider voorgesteld en denkt de groep na hoe je omgaat met een beperkt engagement.

Uitwisseling organiseren over de verwachtingen die je als groepsleiding hebt over  het engagement van je leiding.

 

Hoe ?

Methodiek met groepsgesprek

 

Kort verloop:

 1. Groepsleiding discussieert in kleinere groepjes  (ca. 4 man) over een aantal stellingen of situaties m.b.t. het engagement van leiding. Aan de hand van deze discussie stellen ze de ideale leider/leidster op ( = persoon A).

 2. Confrontatie met het engagement van persoon B, voorgesteld door de begeleiding:

     *  hoe ga je om met leiding die het engagement van persoon B hebben?

     * Wat zijn mogelijke oplossingen?

3. Conclusie: wat zijn de ‘minimumvoorwaarden’ om in leiding te staan?

 

Materiaal:  * stellingen (zoveel als er groepjes zijn)

                  * per groep één grote flap en stift

                  * flap met het engagement van leider B

 

 

UITWERKING

      Deel I:  Situaties en stellingen

 

1. Piet komt altijd laat toe op de groepsraad. Je spreekt hem hierover aan op de halfjaarlijkse evaluatie in februari, maar hij verzint een hele reeks excuses.

2. De leidingsploeg hangt goed aan elkaar: na iedere vergadering vind je hen terug in het café, één keer per maand gaan ze samen uit. Alleen Els, Karen en Adelheid gaan nooit mee en zijn daardoor de ‘buitenbeentjes”van de groep.

3. Bij het jaarlijks bal zijn het altijd dezelfde die opruimen. Op de volgende groepsraad kondigt de welpentak aan dat ze daarom niet zullen meehelpen bij de ‘lenteschoonmaak’ van het lokaal.

4. Steven studeert zijn eerste jaar in Leuven. Hij wil absoluut slagen en kondigt aan dat hij in mei en juni maar zeer weinig tijd zal hebben voor scouting. Hij kan niet beloven dat hij er ieder weekend zal staan.

5.Beginnende leiding moet zich inschrijven voor de 3D cursus.

6. Het is maar normaal dat 1of 2 man uit de leidingsploeg  zich geroepen voelt om naar de jeugdraad en  parochieraad te gaan.

7. Leiding zijn betekent dat je ieder weekend bezig bent van 2 tot 5. Het belangrijkste is dat de kinderen zich amuseren. Al de rest is extra.

8. Als je aan SCOUTING doet heb je geen tijd voor een andere hobby.

 

De stellingen worden uitgedeeld aan de deelnemers. Ze verdelen zich in kleine groepjes en proberen tot een visie te komen aan de hand van de stellingen. Hun visie wordt genoteerd op een flap en nadien kort aan de andere groepjes voorgesteld.

Je kan de stellingen altijd aanpassen bv. door met enkele stellingen te verwijzen naar bepaalde situaties die gebeurd zijn.

 

 

Deel  II:  Confrontatie

De begeleiding stelt op een flap het engagement van persoon B voor:

 

 - Hij is meestal aanwezig op de vergadering want hij kan goed opschieten met zijn leden

- Hij doet mee aan ongeveer de helft van de groepsactiviteiten (bal, eetfestijn, groepsfeest,. ..); de voorbereiding is niet aan hem besteed.

- Hij is meestal aanwezig op de groepsraad, maar beseft niet waarom hij zich zou verontschuldigen als hij niet kan komen.

- In de examenperiode komt hij als het hem lukt

- Hij kan niet mee op voorkamp omdat hij met zijn ouders op vakantie meegaat

- Cursus vindt hij tijdverlies

 

Mogelijke vragen:

  Ga je akkoord met dit engagement? Hoe pak je dit aan? Hoe kan je het voorkomen?

 

 

Deel III:  Conclusie

 

Belangrijke aandachtspunten die je aan groepsleiding kan meegeven:

 

- Heb geen te hoge verwachtingen. Jouw engagement is niet hetzelfde als dat van je leiding.

- Je verwachtingen uitspreken naar je leiding toe (en omgekeerd), een goede timing en extra aandacht voor beginnende leiding zorgen voor een goede verstandhouding en kunnen heel wat conflicten voorkomen!

- Durf je planning aan te passen indien het engagement van je leiding niet te combineren valt met jouw geplande activiteiten

- Maak problemen tijdig bespreekbaar. Wacht niet tot het te laat is !

 


Bijlages:

in