Zoek

Evalueren - kort

Eigenaar: Ploeg Groepsleiding

Korte omschrijving:
Hoe kan je evalueren en wanneer doe je het goed?

Doelpubliek:
  • leiding
  • groepsleiding

Tijdsduur: <= 1/2 dag

Verloop:

 

 

Doelstellingen: serveren van praktische evalutatie-ideetjes met variates, waarom evalueren we en ideeën uitwisselen

 

Tips bij het geven van deze werkwinkel: op tijd beginnen, brochure evalueren kan je leren op ’t verbond gaan halen

 

 

Materiaal

Gekleurde balletjes (3 kleuren), wasspelden, 20 poppenkastpoppetjes, papiertape, 5 alcoolstiften, 20 balpennen, 6 flappen, 20 ballonnen, speelkaarten, scoutsspeelkaarten (2003), 3 kleuren verf + 15 potjes

 

 

Interessante boeken of websites

 

Evalueren kan je leren (brochure VVKSM)

http://reviewing.co.uk/

 

 

Opbouw werkwinkel 

 

Onthaal en Kennismaking

 

Per twee: zoek iemand met dezelfde schoenmaat en verwissel 1 schoen

Per vier: vorm met een ander koppel een kwartet met een zo groot mogelijke verscheidenheid van provincie van herkomst

Per acht: vorm een piramide

Per 16 (of allemaal): Ga in een cirkel staan.  Iedereen gaat nu nu achter elkaar lopen terwijl er tot zeven wordt geteld, iedere tel zet je één pas, bij zeven draait iedereen om en tel je tot zes, bij zes draait iedereen om en tel je tot vijf, en zo verder tot 1 en dan terug tot zeven. Draaien = 1 tel. Meestal lukt dit niet van de eerste keer, eventueel herhaal je alles, eerst op een trager tempo tot het lukt of je gaat verder met de werkwinkel.

 

Als er minder deelnemers zijn, kan je per 8 en 16 gewoon met iedereen achter elkaar doen.

 

(extra) Namenrondje en opvragen verwachtingen (waarom kiezen ze deze WW), hoeveel jaar staan ze in leiding, ...

 

 

Inhoud werkwinkel                                    

FASE 1: (evalueren kennismaking 20 min)

De kennismaking wordt al meteen geëvalueerd. Eerst laat je de deelnemers gewoon hun hart luchten. Daarna evalueren we op drie manieren zonder materiaal en non-verbaal. Desnoods vertel je de derde manier er gewoon bij.

 

-         vingers in de lucht, hoe meer vingers hoe beter, laat ze dit met de ogen toe doen (om beïnvloeding uit te sluiten)

-          maak jezelf groot klein (klein=slecht)

-         positioneer je op een verschillende hoogte in het lokaal (op de grond gaan liggen = slecht)

 

Leg uit dat dit alledrie snelle non-verbalen manieren zijn van evalueren, zonder materiaal.

 

FASE 2: (in groepjes stilstaan bij: 30 min)

 

 

-         wie evalueert ?

-         wat evalueer je ?

-         hoe evalueer je ?

-         waarom evalueer je ?

-         wanneer ?

-          

Elke vraag krijgt een flap en die worden doorgegeven aan de verschillende groepjes. Ze schrijven erop wat in hen opkomt.

 

Als iedereen klaar is hang je flappen aan de muur, geef je ieder groepje drie potjes verf. Ze duiden nu met verf en hun vingers aan welk onderwerpen op de flappen ze af of goedkeuren. Spreek af welk verf voor positief, negatief en neutraal staat. (-:

 

Hierna worden de flappen in de grote groep besproken, overloop kort de uitspraken met opvallende quoteringen.

 

 

FASE 3: (Stellingenspel en 30)

 

We evalueren enkele stellingen:

(Sommige stellingen slaan op de akabewerking !)

 

 

Evaluren kost tijd en levert niets op. (hang een waspeld op je lichaam, de hoogte geeft aan wat je er van vond.

Evalueren doet motiveren. (positioneer je ten opzichte van het middelpunt van een cirkel (merk op dat je door de cirkel iedereens gezicht kan zien)

Evalueren kan, maar niet met alle leden. (geef punten met kaarten, hoge kaart=positief)

Leden in leiding, over mijn lijk (ballonnen op blazen, laat ze zelf beslissen hoe ze dit doen, bijv. de groote van de ballon, hoeveel lawaai hij maakt, er een gezichtje op tekenen)

Iedere vergadering wordt geëvalueerd om kwaliteit te garanderen. (met verschillende kleuren van balletjes)

Regelmatig stilstaan bij de leidingsploeg is goed voor de sfeer. (met poppen, kies een pop voor de rol die je in je thuisgroep vertolkt en leg uit. Dit kan ook met de VVKSMspeelkaarten). Geef duidelijk aan dat je iedereen de keuze laat of ze iets vertellen en waarover. Bespreek even kort het nut hiervan. 

 

FASE 4: (Uitwisseling 30)

 

Laat de deelnemers in een klein groepje een evaluatiemoment voorbereiden over een scoutsactiviteit (Verwijs terug naar de flappen)

 

Voorstellen van hun evaluatie en toelichten

 

Laat dit ontaarden in een losse babbel over hoe er in hun groep wordt geëvalueerd.

 

 

Evaluatie van de werkwinkel                                       

 

Jawel, nog even evalueren. (-:

 

Geef pen en papier en laat ze een weerberichtje uittekenen of schrijven over hoe men de werkwinkel ervoer. Vraag achteraf ook wat ze zouden veranderen, toevoegen of weglaten.


Bijlages:

in