Zoek

Tochttechnieken voor jongere takken

Eigenaar: Ploeg Technieken

Korte omschrijving:
Een tocht is (zeker voor jongere takken) een middel en geen doel.

Doelpubliek:
  • jins
  • leiding

Tijdsduur: <= 2 uur

Kennismaking:


Verwachtingen:


Verloop:

Kennismaking: allitereerde voornaam (bv. Plezierige Pieter, helpt om namen te onthouden), groep, markantste tochtherinnering toen je zelf zeewelp as

Verwachtingen: in cirkel staan en om beurten een verwachting zeggen en een stap vooruit zeggen. Al wie die verwachting deelt, zet ook een stap vooruit.

Tussendoorspelletjes: welke spelletjes voor onderweg op tocht kennen jullie? Elk spelletje schrijven we op een bladje en die verdwijnt in een hoed. Aan elk kruispunt trekken we een briefje en spelen we dat spelletje tot aan het volgende kruispunt. Ideeën:

  • De hoed (of ‘VIP’): groep splitst zich op in 2 delen. In het ene groepje heeft iemand de hoed op. De rest van zijn groep moet hem beschermen (als een VIP). Het andere groepje moet proberen de hoed af te pakken en zelf op te zetten (dan veranderen beide groepen van rol).
  • De pineut: wasknijper die rondhangt en wanneer de groep stilstaat mag de wasknijper niet meer aan jou hangen.
  • Fluitsignalen:  afspreken dat 1x fluiten betekent ‘knuffel een boom’, 2x fluiten = onzichtbaar verbergen, 3x fluiten = huppelen (of fotomodel zijn of …).
  • Improvisatietocht (zie Buitenboek): iedereen heeft een voorwerp. De leiding bedenkt af en toe denkbeeldige obstakels (bv. aanval van tsétsévliegen, stinkende walm, …) en dan moet iedereen met zijn voorwerp dat obstakel te lijf gaan
  • Zingen van tochtliedjes (zoals het ene zinnetje ‘ik ken een liedje dat de mensen ambeteert’ eindeloos herhalen)
  • Zoek de foto of ‘sla op je hoofd als je een gele auto/voorwerp ziet’
  • Zingen big boodie.
  • Welbespraakte snoodaard: iedereen krijgt een opdracht die hij moet vervullen tijdens de tocht (zoals ‘probeer van zoveel mogelijk van je groep te weten wat hun lievelingskleur is’ of ‘laat zoveel mogelijk van de groep eens op 1 been springen’). Dit kan je in gang steken bij het begin van de werkwinkel.

Tochttechnieken: aan elk kruispunt een techniekje doen

  • Quizroute:
    • Uit de Speel op Veilig met vraagjes over tocht (bv. mogen welpen fietsen)
    • Over de groep: weegt onze groep meer dan een ton, …
  • Spoortekens: groep opdelen in 2 groepen en elk legt een tocht in een andere richting met spoortekens. Nadien lopen we elkaars tocht.
  • Proeven: “bij een slecht drankje (bv. melk met zout) is het naar rechts, bij een lekker drankje naar links”
  • Geheime boodschap in citroensap die verschijnt met kaars
  • Tripstick
  • Touw met knopen (1 knop = linksaf, 2 knopen = rechtsaf, …). Kan ook dienen om zeilknopen in te oefenen.

 

Tochtvoorbereiding

Ik ga op tocht en neem mee… (en zo aanvullen)

 

Waarom op tocht gaan met welpen

Hang er een verhaal aan vast. Een tocht is een activiteit, dus bereid je voor met de 7 van activiteit (zie In}Leiding). Laat in kleine groepjes een tocht voorbereiden a.h.v. gekke invullingen van tijd/plaats/personen/materiaal/thema/spelregels.

 

Tochtbestemming

Indelen in 2 groepjes met elk een stafkaart. Zoek een bestemming die leuk zou zijn als tochtbestemming. Zoek de beste en de slechtste weg ernaartoe. Een leuke bestemming motiveert.

 

Rollenspel

Iemand speelt de zeer moeë welp, iemand de overactieve welp, iemand de aanhankelijke welp (en de rest is de leiding en gewone welpen). Nadien bespreken: hoe ging het bij elke rol? Wat werkt er bij welpen om ze te motiveren?

 

Energizers voor op kruispunten voorzien


Materiaal: fluovestjes, speel op veilig, buitenboek, een hoed, papier en balpennen


Mogelijke energizers:


Afronden:


Evaluatie:


Bijlages:

Nuttige links:


in