Gemengd in de tent

Gidsen liggen op hun veldbed in de tent

TEKST: Tom Stoffelen
FOTO: Gidsen Sint-Lucia

Slapen jullie kabouters en welpen in één ruimte als jullie op weekend gaan? En hoe zit het met jullie givers op kamp? Verschillende groepen hebben verschillende gewoontes als het gaat over het samen slapen van meisjes en jongens. Wat mag wel en wat mag niet?

Kort samengevat; er zijn geen specifieke regels over het al dan niet samen in één ruimte slapen. Leden mogen dus gemengd slapen, maar niets moet. Forceer niets en vraag je leden wat ze ervan denken.

Doet er zich een situatie voor waarvan je betwijfelt of die gepast is? Dan zijn er zes criteria die je helpen een inschatting te maken: toestemming, gelijkwaardigheid, vriwilligheid, ontwikkelings- en functioneringsniveau, context en impact. Deze criteria zijn gebaseerd om het Sensoa vlaggensysteem om seksueel gedrag bespreekbaar te maken, maar werden door Grenswijs herwerkt om op elke situatie te kunnen toepassen. Of het nu over samen slapen, groepsdruk, drill, pesten of agressie gaat: dezelfde zes criteria blijven van toepassing.

Aan de hand van deze vragen kan je inschatten of een situatie acceptabel is.

1. Toestemming; is Iedereen akkoord? Voelt iedereen zich er goed bij?
  2. Gelijkwaardigheid; is iedereen aan elkaar gewaagd? Is er een (groot) verschil in aantal of leeftijd? Is er sprake van een machtspositie?
  3. Vrijwilligheid; Is er een vorm van druk of dwang? Kunnen de leden nee zeggen? Is er sprake van groepsdruk?
  4. Past de situatie bij het ontwikkelings- en functioneringsniveau van de leden? Was de persoon bij volle bekwaamheid toen die toestemming gaf? Meer informatie over het ontwikkelingsniveau van leden, kan je terugvinden op de pagina's rond de leefwereld per tak.
  5. Is het passend in de context? Is er voldoende privacy voor de verschillende leden?
  6. Is er een bepaalde impact voor de betrokkenen? Is er materiële fysieke, psychologische, emotionele of sociale schade? Ook de duur en herhaling spelen hier een rol.

Alle criteria zijn oké? Experimenteer gerust verder. Als dat niet het geval is, grijp je als leiding in.

Wil je aan de slag met deze vragen?

Meer informatie vind je op sensoa.be of grenswijs.be. Je kan deze methodiek ook uitlenen bij het Scoutshuis in Antwerpen.

Enkele tips

Ga in gesprek met de ouders van de leden. Dat betekent niet dat je moet doen wat zij willen: handel altijd in het belang van je leden. Door in gesprek te gaan kan je wel uitleggen waarom je doet wat je doet.

Hou rekening met ál je leden. Niet elk lid voelt zich een meisje of een jongen. Zij zouden dus uit de boot vallen als jongens en meisjes apart slapen. En sommige jongens liggen misschien liever bij de meisjes en omgekeerd.

Check de Speel op Veilig voor andere regels, richtlijnen en suggesties over slapen.

illustratie van een slaapfeestje in de tent, waarbij iedereen slaapt.

Meer in Over & Weer