Takken

in het bos doen 2 kapoenen handstand een derde kijkt toe

Wat zijn takken? En welke takken zijn er?

Takken

Scouts en Gidsen Vlaanderen heeft vijf takken. Dat zijn leeftijdsgroepen.

Daarna kan je leiding worden.

Misschien heeft jouw scoutsgroep ook een akabetak. Of zit je in een akabegroep. Akabe is scouts voor kinderen en jongeren met een beperking. Dat is echte scouts, maar met een beetje meer hulp.

Vind je jouw tak niet? Sommige groepen hebben andere taknamen. Dat zijn vaak takken die maar twee jaar duren. Bijvoorbeeld tussen kabouters en welpen en tussen jonggidsen en jongverkenners. Benieuwd naar waarom jouw groep andere namen en takken gebruikt? Vraag het aan je leiding!

Waarom met drie verschillende leeftijden?

Een tak duurt meestal drie jaar. En dat is niet zomaar. Want zo kan je het meeste bijleren!
Natuurlijk is het soms spannend, eerstejaars zijn. Maar zo leer je bij van de tweede- en derdejaars.

Tweedejaars zijn niet de jongsten, maar ook niet de oudsten. Dat kan ook rustig zijn!

Als derdejaars weet je al veel. Zo kan je de eerstejaars helpen. Wie weet kan je hen zelfs iets bijleren. Of zelf verantwoordelijkheid opnemen.